BRUSSEL - Het private spoorbedrijf Dillen & Le Jeune kan weer treinen laten rijden op een van de twee afgesloten gedeelten van de IJzeren Rijn op Nederlands grondgebied, op het spoorvak Budel-Weert. Dillen & Le Jeune wil vanaf oktober twee goederentreinen per dag langs dit traject sturen.

Prorail, het Nederlandse spoornetbedrijf, beloofde Dillen & Le Jeune zelfs dat tegen 1 oktober anderhalf miljoen euro wordt geïnvesteerd om dit spoorvak weer bedrijfsklaar te maken.

Het traject Budel-Weert begint vlakbij de grens met België en is een onderdeel van de IJzeren Rijn. Dat is de kortste spoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied in Duitsland.

In 1991 sloot de Nederlandse Spoorwegen echter twee gedeelten van deze spoorlijn op Nederlands grondgebied. Dat waren Budel-Weert en Roermond-Dalheim.

De Antwerpse haven en de Vlaamse en Belgische regering dringen al jaren aan op de heropening van de spoorlijn. Er is zelfs een internationale arbitrageprocedure aan te pas gekomen om de impasse te doorbreken waarin de onderhandelingen tussen België en Nederland over de heropening van de IJzeren Rijn waren terecht gekomen.

Dillen & Le Jeune kon de voorbije jaren niettemin zo'n dertig treinen per jaar laten rijden via het traject Budel-Weert. Eind 2004 besloot Prorail het spoorvak echter definitief te sluiten omdat het niet meer geschikt was voor zware treinen.

Na maanden onderhandelen slaagde Dillen & Le Jeune er in om het Nederlandse spoornetbedrijf Prorail te overtuigen om het spoorvak opnieuw te openen.

(pse)