Onder elke vloer ligt een verhaal
Quick-Step is de jongste scalp aan de gordel van Mohawk.
BRUSSEL - Een nieuwe vloer kiezen is ,,fun''. Dat is toch de boodschap van de grootste Amerikaanse vloerbekledingsgroep Mohawk Industries. Achter elke vloer schuilt dan ook een levensdroom. En die droom wordt u razendsnel bezorgd via Mohawks sterk uitgebouwde distributienetwerk.

MOHAWK INDUSTRIES is al voor meer dan 120 jaar een vaste waarde in de textielnijverheid van Georgia. Verleden jaar nog besloot het bedrijf 33 miljoen dollar te investeren in de constructie van twee nieuwe productiesites. Van de 34.400 werknemers komen er meer dan 18.000 uit Georgia.

Maar de trouw aan de thuisbasis staat een brede nationale en internationale blik op de wereld van de vloerbekleding niet in de weg. Mohawk is actief in tapijt, keramische tegels, laminaat, vinyl en steenproducten en wordt de nieuwe eigenaar van de West-Vlaamse houtgroep Unilin ( DS 4 juli ). Unilin staat bekend om zijn laminaatmerk Quick-Step. ,,Mohawk wil met de overname van Unilin een belangrijke stap zetten in de verdere diversifiëring in de wereld van de vloerbekleding'', zegt bedrijfsleider Jeffrey Lorberbaum.

Lorberbaum (50) prijkt op nummer 444 van de Forbes-lijst van best betaalde managers met een kapitaal van aandelen in het bedrijf van ongeveer 1 miljard dollar.

Belangrijk was de overname van Dal-Tile in 2002. De keramische tegels vervolledigden het aanbod beschikbaar bij de meer dan 20.000 verdelers van Mohawk-producten. De verbreding liet toe het marktaandeel te vergroten, de kosten te optimaliseren, het klantenbestand uit te breiden en de verkoop aanzienlijk te laten stijgen.

De Amerikaanse consument waardeert enorm de manier waarop Mohawk zijn merchandising en marketing benadert. Mohawk verzorgt zijn klantenservice via zijn eigen transportbedrijf met 1.000 vrachtwagens en meer dan 250 logistieke magazijnen. Enkele jaren geleden werd het concept ,,Floorscapes'' gelanceerd, een soort partnership tussen Mohawk en zijn distributeurs. Mohawk ontwerpt zelf de plannen van de winkels.

Mohawk boekte tijdens het eerste kwartaal een omzet van 1,49 miljard dollar (+7%) en een nettowinst van 70 miljoen dollar (+6%). Het bedrijf kon profiteren van een prijsstijging en interne groei. ,,Wij zijn vooral onder de indruk van het operationeel en financieel succes van Mohawk'', zegt Frans De Cock, gedelegeerd bestuurder van Unilin.

(nna)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig