BRUSSEL - Interbrew maakte gisteren ook jaarresultaten bekend. Stella Artois en Beck's blijven met respectievelijk een groei van 8,1% en 5,7% leidende merken. De groepsomzet kwam uit op 7 miljard euro (plus 0,7%) terwijl de netto courante winst 8,1% hoger ging tot 505 miljoen euro.

In West-Europa, een zogenaamde rijpe maar krimpende biermarkt, zette Interbrew een interne volumegroei neer van 3,4% bij een 7,6% hogere bedrijfscashflow en 13,2% hogere bedrijfswinst. Jupiler in België verhoogde zijn volume met 2%. Beck's deed het goed in de krimpende Duitse markt met een groei van 11,5%, onder meer na de geslaagde lancering van Beck's Gold. Stella Artois, dat in het VK zijn tweede thuismarkt heeft, groeide in volume met 12,1%. West-Europa is goed voor de helft van de 7 miljard euro grote groepsomzet van Interbrew.

In Noord-Amerika (Labatt, Beck's...) goed voor een omzet van 1,85 miljard euro, zakte het volume met 0,6%, de bedrijfscashflow met 2,2% en de bedrijfswinst met 4,4%. De leveringen van Bass zakten met 14,2, die van Beck's met 7,9%.

Ook in Azië, goed voor een omzet van 0,5 miljard euro, daalde het volume met 2,3% als gevolg van de achteruitgang van de Zuid-Koreaanse markt met 3,4%. In 2003 woog de factor China nog niet zwaar door. De operationale cashflow in Azië steeg met 5,4%, de bedrijfswinst met 26,1%.

Centraal- en Oost-Europa, dat 1 miljard euro omzet optekende, presteerde sterk met een organische volumegroei van 20,8% en een interne omzetgroei van 31,1%. De interne bedrijfscashflow en bedrijfswinst stegen er respectievelijk met 33,3% en 62,7%. Interbrew boekt de hoogste bedrijfswinst-marge in Azië (15%) gevolgd door Amerika (14,7%), Oost-Europa (11%) en ten slotte West-Europa (9,5%).

Interbrew verhoogt zijn dividend met 9,1% tot 0,36 euro per aandeel. Interbrew had op balansdatum een netto financiële schuld van 2,4 miljard euro en behoudt goede balansverhoudingen.

Fusiepartner Ambev maakte gisteren ook cijfers bekend. De omzet steeg met 10,23 % tot 8,68 miljard real (2,5 miljard euro). De nettowinst zakte met 6,53% tot 1,41 miljard real (407 miljoen euro). Vooral het vierde kwartaal was slecht. De volumes in Brazilië zakten met 11,6% als gevolg van de zwakke economie, ongunstige weersomstandigheden en agressieve verkoopcampagnes door concurrent Primo Schincariol Industria de Cervejas e Refrigerantes. Ambev blijft met een marktaandeel van circa 64 procent een dominante speler die uitermate winstgevend is. Interbrew zegt vooral op logistiek vlak van de Brazilianen te kunnen leren.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig