EU pakt marktpositie De Beers aan
De HRD is het orgaan dat de Antwerpse diamantwereld intern bestuurt en extern vertegenwoordigt. Foto: © Carnegie Institution
Diamantreus De Beers mag vanaf 2009 geen diamanten van zijn Russische concurrent Alrosa op de markt brengen.

De Europese Commissie maakte die beslissing gisteren bekend. Commissaris Neelie Kroes van Concurrentiebeleid hoopt dat daardoor de concurrentie op de diamantmarkt zal toenemen.

Nu werkt De Beers, de grootste diamantproducent ter wereld, nog nauw samen met Alrosa, de op een na grootste. In 2002 spraken de twee af dat De Beers gedurende vijf jaar Alrosa-diamanten ter waarde van 800 miljoen dollar via zijn eigen verkoopsysteem op de markt zou brengen. Het ging om ongeveer de helft va de Alrosa-productie. Na bezwaren van de Europese Commissie spraken de twee af om de hoeveelheid geleidelijk terug te brengen tot 275 miljoen dollar. De Commissie organiseerde een marktbevraging om na te gaan of daarmee het concurrentieverstorende effect van de afspraken voldoende zou zijn weggewerkt. Dat bleek niet het geval te zijn. Nu legt de Commissie De Beers op om dit jaar nog maar voor 600 miljoen dollar aan Alrosa-diamanten te verkopen. Volgend jaar zou dat nog 500 miljoen dollar zijn en het jaar erop 400 miljoen. In 2009 mag De Beers geen Alrosa-diamanten meer verkopen. Overtreding van de regeling kan De Beers op een boete komen te staan die 10 procent van de omzet bedraagt.

Van de wereldwijde productie van ruwe diamant neemt De Beers ongeveer 58 procent voor zijn rekening, en Alrosa 20 procent. De rest is deels in handen van de mijnreuzen BHP Billiton en Rio Tinto, en komt deels van kleine lokale producenten.

Kroes stelt dat de concurrentie op de diamantmarkt zal toenemen omdat Alrosa meer diamanten op eigen kracht zal moeten verkopen. Sinds 2003 organiseert Alrosa veilingen voor zijn grootste diamanten, die voordien uitsluitend aan Russische diamantairs verkocht werden. Vorig jaar hebben er zes van zulke veilingen plaatsgevonden.

De beslissing kan ook invloed hebben op het onderzoek dat de Commissie voert naar de zogenaamde supplier of choice -strategie van De Beers, op basis waarvan de bevoorrechte kanten (,,zichthouders'') worden geselecteerd. Het ontstaan van een alternatieve stroom aan Russische diamanten zal worden meegenomen bij de beoordeling van het supplier of choice -systeem.

(rmg)

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig