ANTWERPEN - De omzet van Van de Velde steeg in de eerste jaarhelft met 10 procent tot 57,9 miljoen euro, tegen 52,5 miljoen vorig jaar. Voor het volledige jaar rekent de lingeriefabrikant op een omzettoename van minstens 7 procent, maakte het bedrijf nabeurs bekend.

Van de Velde lijkt met deze eerste resultaten goed op weg om voor het tweede jaar op rij de langetermijndoelstelling van 5 a 6 procent omzetgroei te overtreffen. Vorig jaar realiseerde de groep een omzetgroei van 9,5 procent.

De 10 procent-groei van het eerste halfjaar komt als een verrassing. Op de algemene vergadering eind mei rekende gedelegeerd bestuurder Ignace Van Doorselaere slechts op een groei van zo'n 5 procent. ,,In mei vreesden we nog de impact van de late leveringen maar die vrees bleek ongegrond'', zegt financieel directeur Luc Markey.

De sterke halfjaarcijfers dankt de groep naar eigen zeggen aan de populariteit van de nieuwe collecties en aan de commerciële dynamiek. Vooral de lingerie van PrimaDonna viel in de smaak. De omzet van het merk steeg met 19 procent. De verkoop van MarieJo nam 5 procent toe.

Over het volledige jaar stelt Van de Velde een groei van minstens 7 procent in het vooruitzicht. Op langere termijn, de komende vijf jaren, wordt nog steeds uitgegaan van een groei van 5 a 6 procent.

Winstvooruitzichten wou Markey nog niet geven. ,,Er zal zeker geen groot verschil zitten in de groei van het bedrijfsresultaat en de groei van de omzet'', gaf hij wel al prijs. Op 21 september worden de volledige halfjaarcijfers voorbeurs vrijgegeven.