BRUSSEL - Discountopticien Pearle moet zijn reclamecampagne waarin het beweert veel goedkoper te zijn dan de klassieke opticien, stopzetten. Dat heeft de rechter in Leuven beslist. Het vonnis dateert van eind juni maar werd pas vandaag bekendgemaakt door de APOOB, de bond van zelfstandige opticiens en optometristen. Bij Pearle wilde men geen commentaar geven op de zaak.

De brillenketen Pearle startte in februari een agressieve campagne waarbij de discounter beweerde dat brillen bij de klassieke opticien te duur zijn. Dezelfde monturen zouden bij Pearle tot een derde goedkoper zijn.

De Belgische Bond van Opticiens en Optometristen (APOOB) daagde Pearle voor de rechtbank omdat die de klanten zou misleiden. Ze kregen vorige week gelijk van de rechter. ,,Die bevestigt dat de campagne een geheel verkeerde, bewust misleidende en zelfs denigrerende voorstelling van de werkelijkheid is'', staat in een mededeling van de APOOB. Pearle moet de bewuste campagne dan ook stopzetten.

In feite was de campagne al twee weken stopgezet. ,,Maar ze creëert toch een belangrijk precedent voor de toekomst. Pearle zal geen oneerlijke reclame meer kunnen maken'', legt een woordvoerster van APOOB uit. De bond kreeg heel wat telefoontjes van haar leden, zelfstandige opticiens. ,,Ze weten immers dat sommige diensten goedkoper, maar andere duurder zijn bij Pearle dan bij hen.'' Of de gewraakte campagne een effect had op de omzet van de zelfstandige opticiens, wist de woordvoerster niet.

De Nederlandse keten Pearle Vision baat 81 winkels uit in ons land en heeft 260 werknemers in dienst. Dit jaar plant de keten nog 15 tot 20 nieuwe openingen, rond grote steden en in winkelcentra.