Lotus Bakeries koopt Nederlandse koekjesfabrikant
In september neemt Matthieu Boone bij Lotus Bakeries de fakkel over van zijn broer en oud-VBO-voorzitter Karel Boone. Foto: © Photo News
De Vlaamse koekjesfabrikant Lotus Bakeries koopt volgens goedgeplaatste bronnen de Nederlandse koekjesfabrikant Peijnenburg. De transactie zou vandaag bekendgemaakt worden.

LOTUS BAKERIES, rond de familie Boone, staat op het punt een belangrijke overname aan te kondigen. Het zou gaan om de Nederlandse groep Peijnenburg. Die is in handen van de Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde en staat voor een omzet van circa 50 miljoen euro.

De overname betekent dat Lotus Bakeries in één klap een derde groter zou worden en meteen toonaangevend op de Nederlandse markt.

Koninklijke Peijnenburg's Koekfabrieken, dat bestaat sinds 1883, produceert en verkoopt een breed assortiment koekjes die onder de namen Peijnenburg, Klinkhamer en Wieger Ketellapper op de markt worden gebracht. Daarnaast heeft Peijnenburg een sterke positie op de markt van wat de groep omschrijft al verantwoorde tussendoortjes.

De Nederlandse durfkapitaalgroep Gilde stapte in het bedrijf nadat begin 2000 het laatste familielid het bedrijf had verlaten. Peijnenburg heeft vestigingen in Geldrop, Sintjohannesga en Uithuizen. Er werken 220 medewerkers.

Het beursgenoteerde familiebedrijf Lotus Bakeries maakt de bekende speculaas, wafels en andere gebakjes onder eigen merk, maar levert ook producten aan de grote supermarktketens, de zogenaamde distributiemerken.

Het eigen merk Lotus, goed voor driekwart van de omzet, steeg met 3 procent, maar de verkoop van de distributiemerken boerde achteruit, met name in België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Momenteel haalt Lotus zo'n 17 procent van zijn volumes uit distributiemerken en dat zal wellicht nog wat dalen. Daardoor zit het bedrijf al twee jaar zonder omzetgroei. Vorig jaar zakte de omzet met een half procent tot 152,3 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht Lotus Bakeries een gelijkaardig cijfer.

Vooral in de grote supermarktketens in Nederland en Frankrijk - en in mindere mate bij ons - woedt een hevige prijzenslag. Om de prijzen voor de consument laag te houden, eisen de supermarkten messcherpe prijzen van hun leveranciers.

Dat leidt tot bikkelharde onderhandelingen tussen de grote distributieketens en de leveranciers, waarbij de fabrikanten tegen elkaar worden uitgespeeld. Met name de eisen die Nederlandse distributeurs stellen zijn soms exorbitant. Met de overname van het Nederlandse Peijnenburg hoopt Lotus in die markt wellicht op een betere onderhandelingspositie.

De Belgische koekjesfabrikant slaagde er vorig jaar in om de nettowinst met 14,4 procent op te krikken tot 9,6 miljoen euro. Een stijging die vooral te danken was aan het succes van het huismerk Lotus, dat betere marges oplevert dan de distributiemerken.

Voor dit jaar sloot Lotus Bakeries eerder een winstdaling niet uit. De koekjesfabrikant uit Lembeke verwacht een stijging van de prijzen van zijn belangrijkste grondstoffen: eieren, margarine en chocolade. Bovendien doen de stijgende energiekosten zich ook voelen in de verpakkingskosten.

Bij Lotus Bakeries werken 959 mensen. Gewezen VBO-voorzitter Karel Boone zat er enkele weken geleden zijn laatste algemene vergadering voor. In september wordt hij 65 en geeft hij de fakkel door aan zijn broer Matthieu Boone.