Ook voor de verkoop van kranten is Azië de belangrijkste groeimarkt ter wereld.

Vorig jaar werden er wereldwijd gemiddeld 439 miljoen kranten verkocht, of 0,56 procent meer dan in 2004. Dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van de World Association of Newspapers (WAN), die dezer dagen in Moskou congresseert. Als men bij de krantenverkoop ook de oplage van de gratis kranten telt, was er zelfs een stijging met 1,21 procent.

Dagelijks kochten vorig jaar gemiddeld 439 miljoen mensen een krant, tegenover 414 miljoen in 2004. Naar raming leest meer dan een miljard mensen elke dag een krant.

China is de grootste krantenmarkt ter wereld, met een dagelijkse verkoop van 96,6 miljoen exemplaren. Daarna volgen India (78,7 miljoen), Japan (69,7 miljoen), de VS (53,3 miljoen) en Duitsland (21,5 miljoen). De krantenverkoop steeg in China en India, maar daalde in de drie andere landen.

In de EU daalde de krantenverkoop met 0,61 procent vorig jaar en met 5,26 procent de voorbije vijf jaar. In België bedroeg de daling vorig jaar 1,35 procent, de voorbije vijf jaar 4,25 procent. In Nederland ging het nog harder achteruit (-3,67 procent in 2005, -10,58 procent over vijf jaar). Nochtans boerde de krantenverkoop niet alle landen uit de ,,oude'' EU achteruit. In Ierland, bijvoorbeeld, steeg de verkoop de voorbije vijf jaar met 28,9 procent, en vorig jaar met 2,16 procent. Ook in Oostenrijk houden de kranten goed stand.

De Japanners zijn de Noren voorbijgestoken als de grootste krantenconsumenten ter wereld. In Japan worden nu dagelijks 634 kranten verkocht per duizend volwassenen, in Noorwegen 626.

De Belgen besteden de meeste tijd aan hun krant: gemiddeld 54 minuten per dag.

De advertentie-inkomsten van de krantenuitgevers kenden met een toename van 5,7 procent hun grootste stijging in vier jaar.

Kranten blijven, na televisie, wereldwijd het belangrijkste reclamemedium, met een marktaandeel van 30,2 procent.

Wereldwijd verschijnen er al 169 gratis krantentitels, met een gezamenlijke oplage van 27,9 miljoen exemplaren. In Europa hebben ze al een marktaandeel van 17 procent met een opvallende uitschieter in Spanje (51 procent).

Sinds 2001 zijn er wereldwijd 85 kranten overgeschakeld naar het tabloïd-formaat. Vorig jaar alleen kozen 28 titels voor een compacte versie.

(kdr)