De Spaanse bouwgroep Ferrovial neemt BAA, de uitbater van London Heathrow, over.

Een consortium geleid door de Spaanse bouwgroep Ferrovial betaalt uiteindelijk 10,3 miljard pond voor de overname van de British Airport Authority (BAA). Dat is 950,25 pence per aandeel, inclusief een dividend van 15,25 pence per aandeel. BAA heeft lange tijd de overnamepogingen van Ferrovial afgeslagen, maar is maandagnacht uiteindelijk toch overstag gegaan.

Een nochtans hoger bod dat werd uitgebracht door een consortium rond de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs werd van de hand gewezen. Het is nu uitkijken of de aandeelhouders de raad van bestuur van BAA in zijn beslissing volgen.

Het was Ferrovial dat de biedstrijd rond BAA op gang trok door op 8 februari aan te geven dat het de overname van de luchthavengroep wel zag zitten. Op 17 maart werd dan een bod gelanceerd van 810 pence per aandeel. Daarmee kreeg BAA een waardering mee van 8,75 miljard pond. Maar dat bod werd onmiddellijk door de luchthavengroep afgewezen. 900 pence is het minimum waartegen de groep verkocht wordt, luidde het.

Maar intussen was er ook al een andere kandidaat-overnemer opgedaagd. Een consortium rond de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs had ook zijn oog laten vallen op BAA en bood voor de groep in april 870 pence. BAA speelde de twee kandidaten tegen elkaar uit en maandagnacht kon Ferrovial de bestuurders uiteindelijk overtuigen om zijn bod te aanvaarden.

Het ultieme bod van het consortium rond Goldman Sachs lag nochtans nog net iets hoger. De groep bood 5 pence per aandeel meer, maar de raad van bestuur oordeelde dat het bod van Goldman Sachs nog niet ver genoeg stond. De bestuurders vreesden ook dat het consortium rond Goldman Sachs de luchthavengroep zou opsplitsen.

Maar het laatste woord is aan de aandeelhouders. Analisten gaan er wel van uit dat de kaarten voor Ferrovial zeer goed liggen. Ferrovial zei gisteren dat op dit ogenblik al bijna 14 procent van de aandelen in handen heeft.

Ferrovial werkt voor het bod samen met het Canadese pensioenfonds Caisse de dépôt et placement du Québec en de Singaporese investeringsgroep GIC Special Investments. Ook het Australische Macquarie maakt deel uit van het consortium. De luchthaven van Zaventem is voor 70 procent in handen van datzelfde Macquarie net als nog een paar andere Europese luchthavens.

Luchthavens zijn in trek voor investeerders omdat ze voor een relatief vaste inkomensstroom zorgen. Die 'zekere' inkomsten zijn aantrekkelijk voor een groep actief in de cyclische bouwsector. Algemeen wordt verwacht dat het aantal vliegtuigpassagiers tegen 2020 in Europa verdubbelt tot 2 miljard.

BAA is 's werelds grootste luchtvaartgroep. De groep bezit zeven luchthavens in Groot-Brittannië waaronder de Londense luchthavens Heathrow, Gatwick en Stansted. Daarnaast heeft de groep nog eens belangen in 12 andere luchthavens wereldwijd.

(cv)