BRUSSEL - Hoe kan ik mijn bedrijfsactiviteiten informatiseren zonder later juridisch in de problemen te geraken? Bedrijfsleiders zitten midden in de overgang naar het digitale tijdperk en kunnen wat hulp gebruiken, bij zowel het archiveren van hun documenten als het opstellen van een e-mailbeleid.

,,De informatie en communicatie (ICT)-sector staat voor enorme uitdagingen. Indien de ICT-sector de bedrijfswereld oplossingen wil aanbieden, dan moet er voor een sluitend juridisch kader gezorgd worden'', zegt Jos Dumortier van het advocatenbureau Lawfort.

De vragen waarmee Dumortier geconfronteerd wordt, gaan van softwarebescherming tot contracten en informatiebeveiliging. Vooral digitale archivering lijkt bedrijfsleiders kopzorgen te baren. Mogen ze nu dat papier wegsmijten of niet? Maar ook bij het opzetten van een website komen vragen naar boven over de beveiliging van het netwerk en de bescherming van de privé-sfeer. Ook is het besef van de nood aan informaticabeveiliging sterk toegenomen na de laatste agressieve virusaanvallen.

Dumortier wijst erop dat er in de ,,e-maatschappij'' minder papier circuleert, dat de grenzen vervagen en er meer draadloos gewerkt wordt. Dit vraagt, naast een mentaliteitsverandering, ook aangepaste wetten en regels. Toch heeft volgens de jurist het gevoel van juridische veiligheid bij het gebruik van een geschreven handtekening veel te maken met het feit dat dit gebruik zo ingeburgerd is.

In België moet de ingebruikname van de elektronische identiteitskaart bijdragen tot een ,,veilig'' en wettelijk beschermd elektronisch dataverkeer. Maar zowel de regering als de bedrijfswereld moeten het gebruik ervan stimuleren. Bij e-governement denkt Dumortier aan digitale toegang tot de sociale zekerheid en de fiscale diensten, terwijl in de bedrijfswereld de nieuwe identiteitskaart gebruikt kan worden voor de relaties tussen het bedrijf en zijn leveranciers of klanten.

Vele bedrijven vragen zich ook af hoe ver ze kunnen gaan om spam (ongewenste e-mail) tegen te houden. ,,Hoe diep kunnen we de e-mails van onze werknemers gaan controleren'', zegt Dumortier. En zo zijn er een aantal vragen rond het gebruik van Internet en e-mail op het werk. ,,Er is een consensus over de grote principes, maar we moeten geval per geval bekijken en telkens de balans opmaken.''

Dumortier wijst erop dat informaticarecht dwars loopt door de regels van het contractrecht, het fiscaal recht, het publiekrecht en het arbeidsrecht. Willen de regelgevers een sluitend juridisch kader opzetten, dan moeten ze met al die rechtsdomeinen rekening houden. Alleen op die manier kan er een duidelijk antwoord worden gegeven aan de ingenieurs die vandaag de producten van morgen willen ontwikkelen, conform de wettelijke bepalingen.

(nna)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig