BRUSSEL (bloomberg, eigen berichtgeving) - De Duitse autobouwer Volkswagen schrapt dit en volgend jaar wereldwijd via natuurlijke afvloeiingen 5.000 banen. Het is nog niet duidelijk wat de gevolgen zijn voor de verschillende vestigingen, waaronder die in Vorst.

DE 5.900 personeelsleden van Volkswagen in Vorst kunnen opnieuw iets geruster slapen. Het komt niet tot de gevreesde massale afdanking binnen de groep en Bernd Pischetsrieder, de topman van Volkswagen, bevestigde gisteren nogmaals dat er geen vestigingen dicht moeten. Maar het is nog altijd niet duidelijk wat de werknemers in Vorst precies boven het hoofd hangt. Pischetsrieder vergadert vandaag nog verder met de bedrijfsleiders van de verschillende Volkswagen-vestigingen. Als Vorst in de klappen deelt, vraagt de christelijke vakbond ACV een vermindering van de brugpensioenleeftijd tot 52 of 50 jaar. Volgens de vakbond telt Vorst in de jaren 2004-2005 zowat 550 werknemers tussen de leeftijd van 52 en 55.Volgens de eerste berichten zou Duitsland 2.500 van de 5.000 afvloeiingen voor zijn rekening nemen. Die zouden gerealiseerd worden via brugpensioen en het gedeeltelijk niet vervangen van werknemers die het bedrijf verlaten. Bij onze oosterburen werkt ongeveer de helft van de 335.000 werknemers van Volkswagen. De afvloeiingen vormen een onderdeel van het besparingsplan 'ForMotion'. Pischetsrieder wil met het plan bijna twee miljard euro besparen. De groep wil 800 miljoen euro besparen op de productie en 250 miljoen euro in de ontwikkeling van nieuwe modellen. De vermindering van het personeelsbestand moet 600 miljoen euro opleveren en een beter beheer van het marketingbudget moet voor 300 miljoen euro minder kosten zorgen.

Het nieuwe besparingsplan komt bovenop de voorheen aangekondigde besparingsronde van 2 miljard euro. Die maatregelen volstonden volgens Pischetsrieder niet om het tij te keren. Er werd reikhalzend uitgekeken naar de introductie van de nieuwe Golf eind vorig jaar, maar de verkoop loopt minder vlot dan eerst gehoopt. Vorst is een van de drie vestigingen waar de GolfV van de band rolt.

Daarnaast heeft de groep, net als de hele sector, te kampen met de slappe conjunctuur. Bovendien speelt de dure euro haar parten. Resultaat: de nettowinst lag vorig boekjaar met 1,1 miljard euro 57 procent lager dan het jaar voordien, ondanks een licht gestegen omzet tot 87 miljard euro. Pischetsrieder kondigde gisteren ook al aan dat het eerste kwartaal van dit jaar 'rampzalig' was tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Naast de tegenvallende verkoop van de GolfV kampte de groep ook met de aanloopkosten van nieuwe modellen als de Audi A6 of de Skoda Octavia.

(cv)