Thomas Cook lijdt onder reiscrisis


Foto: JACQUES COLLET
BRUSSEL - De reisgroep Thomas Cook schrapt in Duitsland 10 procent van de werkgelegenheid in verband met slechte resultaten. In België heeft het bedrijf vorig jaar juist een opvallende winstverbetering neergezet.

OP groepsniveau vervoerde Thomas Cook vorig jaar 749.000 mensen minder dan het jaar ervoor. Bovendien nam de waarde van de gemiddelde reis af, evenals de duur ervan. Dat alles resulteerde in een omzetdaling van 10 procent tot 7,2 miljard euro. Het nettoverlies kwam uit op 251 miljoen euro, ruim het dubbele van het jaar ervoor.

Thomas Cook betaalt de prijs voor de crisis die de reisindustrie de afgelopen twee jaar in zijn greep hield. Vorig jaar hebben de Sars-epidemie en de Irak-oorlog de reislust afgeremd, terwijl in thuismarkt Duitsland de economische malaise het aantal geboekte vakantiereisjes deed dalen.

In België zag het beeld er heel anders uit. De omzet steeg met 1 procent tot 709 miljoen euro, en de nettowinst steeg met 20 procent van 22,2 miljoen tot 26,6 miljoen euro. Netto kwam de marge daarmee op 3,75 procent uit, voor belastingen ging het om 4,2 procent. Algemeen directeur Hans Swinnen van Thomas Cook België noemt dat ,,absoluut bevredigend''. Van inkrimpen is hier geen sprake. ,,We zitten op een expansiekoers.''

Dat de resultaten in Duitsland en België zo uiteenlopen, komt volgens hem deels door de integratie van de verschillende bedrijfsonderdelen, die in Duitsland nog in volle gang is maar in België allang is afgerond. Ook was er in Duitsland sprake van overcapaciteit. In België zijn de resultaten verbeterd dankzij een betere vluchtbezetting en kostenbesparingen bij de brochuredistributie. Door betere leveringen hoeven er minder brochures te worden weggegooid en is de hitratio - het aantal brochures dat nodig is om een reis te verkopen - gedaald van 9 naar 6. Ook door betere aankoopvoorwaarden is meer winst geboekt.

Thomas Cook België heeft vorig jaar 1,5 miljoen reizigers vervoerd, evenveel als het jaar ervoor, en handhaaft zijn marktaandeel van 47 procent. Dat de omzet gestegen is, komt doordat er relatief meer dure reizen verkocht zijn.

Dit jaar zouden de resultaten zowel in België als internationaal moeten verbeteren. In ons land is de reismarkt de afgelopen maanden met 3,1 procent gestegen ten opzichte van het jaar voordien. De hele groep heeft tot nu toe 3,7 procent meer reizen verkocht en verwacht een marktgroei van 2 tot 4 procent. Onder meer door de personeelsreducties blijft Thomas Cook in de kosten snijden, maar dat zal niet genoeg zijn om dit jaar de verliezen te vermijden.

(rmg)