Unilever heeft de verkoop van Mora afgerond. In Rotterdam werden de handtekeningen gezet.

Unilever verkoopt Mora aan de Tilburgse snackproducent Ad van Geloven. Mora werd van de hand gedaan omdat de productie van snacks een sterk lokaal georiënteerde activiteit is, waardoor Europese schaalvoordelen binnen Unilever slechts beperkt realiseerbaar waren. Daarnaast was er volgens het bedrijf onvoldoende synergie met de overige activiteiten van Unilever.

Mora heeft fabrieken in Mol en in Maastricht. Ook de marketing- en verkoopactiviteiten zitten in het verkooppakket, aldus Unilever. Het voornemen om Mora te verkopen was al in september 2005 aangekondigd en in december 2005 begonnen de gesprekken tussen Unilever en Ad van Geloven. Nu is de deal rond, al werden er geen financiële details bekendgemaakt.

Bij Mora werken ongeveer zeshonderd mensen, van wie ruim tweehonderd in Mol, vierhonderd in Maastricht en tien in Rotterdam. Eerder liet Van Geloven al weten dat de overname niet gepaard zou gaan met ontslagen. Wel zou herbekeken worden waar welke producten het beste gemaakt zouden worden.

De Belgische vakbonden zeggen dat Unilever hen behoorlijk heeft betrokken bij de besprekingen. ,,We hebben de garantie dat de bestaande arbeidsvoorwaarden zullen behouden worden'' reageert Dirk Verhaegen van de christelijke vakbond ACV. ,,Verder kunnen we alleen maar afwachten en de zaak van dichtbij blijven volgen.''

Ad van Geloven houdt zich bezig met de ontwikkeling, productie en verkoop van diepvriessnacks en maaltijdcomponenten voor de winkel- en grootverbruiksector in Europa. In 2002 nam hij al Van Lieshout Snacks over van Unilever. De meerderheidsaandeelhouder van Ad van Geloven is Egeria, een investeringsmaatschappij van de Nederlandse familie Brenninkmeijer, die onder meer C&A bezit.