Hoe fit zijn uw werknemers?
Personeelsleden van Unilever testen hun fitheid op de hometrainer. Foto: © put
Het ziekenfonds Partena wil het komende jaar tienduizend werknemers testen op hun fitheid. In opdracht van het ziekenfonds toert de vzw Atena in Vlaanderen rond met twee ,,beweegmobielen''.



DE triatleet Luc Van Lierde en de ex-judoka Gella Vandecaveye trokken gisteren de campagne op gang. Nieuw is de beweegmobiel niet. Vorig jaar werden al 2.500 mensen getest op gemeentepleinen en evenementen. Met de slogan ,,En hoe fit is je bedrijf" wil Atena zich nu ook op bedrijven toeleggen.

Uit de Belgische gezondheidsenquête van 2004 blijkt dat 57 procent van de bevolking te weinig beweegt om er gezondheidsvoordelen aan over te houden. Die voordelen zijn nochtans groot, aldus Chris Monten, adviserend geneesheer van Partena. ,,Bewegen vermindert het risico op hart- en vaataandoeningen, suikerziekte, botontkalking en lage rugpijn."

Volgens Partena wordt driekwart van het absenteïsme veroorzaakt door ziekte. Vorig jaar steeg het ziekteverzuim met 7 procent bij de arbeiders en met 3,6 procent bij de bedienden. Daar wil het ziekenfonds met zijn beweegactie iets aan veranderen.

Voor de nieuwe campagne zet Atena een tweede mobiel in, waardoor de testcapaciteit stijgt tot 96 tests per dag. In de beweegmobiel vinden drie tests plaats. Er is een uithoudingsproef op de fiets, een berekening van het vetgehalte en een cholesteroltest. De test duurt ongeveer 45 minuten, waarna de deelnemer een uitgebreid persoonlijk bewegings- en voedingsadvies krijgt. Na twaalf weken wordt de deelnemer opnieuw uitgenodigd, voor een tweede test. Bij de vorige campagne liet 60 procent zich een tweede keer testen om te zien hoe de conditie verbeterd was.

Het initiatief van Partena wordt financieel ondersteund door het Vlaams ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, provincies en gemeentebesturen en zes grote en middelgrote bedrijven.

De topmannen van die bedrijven klommen gisteren ook op de fiets om de campagne mee te ondersteunen. Voor Yves Verschueren, ceo van de levensmiddelenproducent Unilever, was het niet meer dan wat losfietsen. ,,In de winter ga ik skiën en in de zomer tennissen. Tijdens het jaar jog ik wel eens voor het werk tussen zes en halfzeven in de ochtend."

De commercieel directeur van de verzekeraar Mercator, Johan Van Eeckhout, had het iets lastiger. ,,Ik zit elk jaar tachtigduizend kilometer in mijn auto. Ik heb dus een zittend beroep. En helaas willen onze klanten geen deals bespreken in de fitnesszaak."

De beweegmobiel toert het komende jaar 225 dagen en bezoekt 150 gemeenten en 75 bedrijven. ,,Twaalf bedrijven hebben hun medewerking al toegezegd", zegt Stefaan Engels, hoofd van Atena. In 2007 wil Atena scholieren testen op hun fitheid. Er zijn ook plannen voor de uitbouw van vaste centra waar professionelere tests afgenomen worden.

www.beweegmobiel.be