DE KOFFIEHOEK. Geef het weg, dan kopen ze het misschien
Jong en hip: promoteams die producten uitdelen of ,,samplen''. Foto: © Wouter Van Vooren
BRUSSEL - Ze zijn jong, hip en verdwijnen bijna net zo snel als ze gekomen zijn: de jongens en meisjes van de promoteams die bedrijven afschuimen om producten uit te delen. Meer en meer fabrikanten van ijsjes, drankjes en snoep doen een beroep op hun diensten.

HET uitdelen van producten, of samplen zoals de marketingjongens het zelf noemen, is een van de onderdelen van wat in het jargon field marketing genoemd wordt. Bij Jet Import uit Lauwe, de Belgische invoerder van Red Bull is het Isabelle Meirhaeghe die er zich mee bezighoudt.

,,Wij hebben België opgedeeld in acht regio's en elke regio heeft zijn eigen team'', vertelt ze. ,,Elk team heeft een voorraad van 250 blikjes Red Bull, maar ze kunnen altijd gaan bijtanken wanneer dat nodig mocht zijn. Het is ook niet de bedoeling om zomaar mensen vlug-vlug een blikje in hun handen te duwen, onze teams geven altijd een woordje uitleg over Red Bull.''

Waar de promoteams juist aan de slag gaan, hangt af van de periode van het jaar. ,,We samplen het hele jaar door, maar in de zomer gaan we bijvoorbeeld nooit langs bij bedrijven. Veel werknemers zijn dan met vakantie'', zegt Meirhaeghe. ,,In die periode concentreren we ons vooral op sportmanifestaties, want daar wordt veel energie verbruikt die je met Red Bull weer kan aanvullen. In juni en september kun je ons dan weer vinden op plaatsen waar veel studenten komen. Die kunnen dan best een opsteker gebruiken voor de examens.''

Ook The Coca Cola Company is een geduchte sampler . ,,Wij doen honderden samplings per jaar'', zegt Gaëtan Van Maldegem, de marketing director van de frisdrankengigant. ,,De strategie daarachter is simpel: we willen mensen zoveel mogelijk laten kennismaken met onze producten en tegelijk een positief imago opbouwen. We bepalen voor elk product een doelgroep en dan kijken we waar die zich bevindt. Als het product zich op jongeren richt, zoeken we naar plaatsen waar we hen kunnen bereiken. Als het een product is voor jonge professionelen, zoals Nalu, dan trekken we naar bedrijven.''

Een van de grootste bedrijven uit de field marketing -sector, Bananas uit Vilvoorde, heeft een pool van ongeveer 1.600 mensen om zijn promoteams te bevolken. Die werken allemaal met dagcontracten. Vorig jaar zorgden ze voor 17 miljoen contacten tussen consumenten en de producten van de klanten van het agentschap (waaronder Coca-Cola).

Om in deze sector aan de slag te gaan blijkt het handig te zijn als je een meisje bent: ,,We werken alleen met meisjes omdat de meeste mensen die toch toegankelijker vinden dan jongens'', weet Isabelle Meirhaeghe.

De Koffiehoek is een rubriek over wat werknemers zoal bezighoudt.