Pokerspel verlamt DHL
Op Zaventem staan tonnen vracht onbehandeld te wachten. Foto: © An Nelissen
BRUSSEL - Sociaal bemiddelaar Bernard Leemans van het ministerie van Arbeid brengt morgenmiddag de vakbondsdelegaties en de directie van het koeriersbedrijf DHL samen voor een verzoeningsvergadering. Inzet is de vakbondseis naar werkzekerheid tot 2008. Stakingsacties door het personeel van de nachtploeg zorgen intussen voor grote economische schade.

VORIGE woensdag werden de onderhandelingen over werkzekerheid bij DHL zonder resultaat opgeschort. Sindsdien is er geen contact meer geweest tussen de vakbondssecretarissen en de directie van DHL. De verzoeningspoging van morgen, in het kantoor van de werkgeversfederatie Cepa, moet daarin verandering brengen.

Het gesprek belooft hard te verlopen. De directie van DHL is niet te spreken over de stakingsacties die sinds vorige donderdag de activiteit van de nachtploeg in het sorteercentrum van Zaventem hebben lamgelegd. De vakbonden zijn boos omdat het bedrijf er mee dreigt om het aantal nachtvluchten naar Zaventem te verminderen.

Het pokerspel is al twee maanden bezig, sinds de aankondiging van het moederbedrijf Deutsche Post dat de activiteiten van DHL op Zaventem vanaf 2008 afgebouwd zullen worden. Die beslissing was een rechtstreeks gevolg van de mislukte onderhandelingen met de Belgische regeringen over een uitbreiding van het aantal nachtvluchten.

De uitbouw van een Europees sorteercentrum in Leipzig zal DHL in Zaventem tot 1.700 jobs kosten, vanaf april 2008. Tot dan willen de vakbonden werkzekerheid bekomen voor het huidige personeel.

Het koeriersbedrijf is bereid om te beloven dat er voor april 2008 geen ontslagen zullen vallen omwille van de verhuis naar Leipzig. Maar de directie wil zich wel het recht voorbehouden om, daarnaast, rationaliseringen door te voeren.

Lode Verschingel, secretaris van de bediendenbond LBC, vermoedt hierin een ,,verborgen agenda''. ,,Het moederbedrijf, Deutsche Post, is bezig met de integratie van zijn transport- en logistieke dochterbedrijven Danzas en Van Gend & Loos. We vermoeden dat ook DHL hierbij betrokken zal worden. Dat kunnen we niet toestaan, ook al belooft DHL dat eventuele ontslagen vier maanden vooraf aangekondigd zullen worden.''

De vakbonden staan onder grote druk van de eigen achterban om alle soorten gedwongen ontslagen tegen te gaan. Terzelfder tijd wil een groep ontevreden werknemers niets liever dan een gouden handdruk bekomen om het bedrijf te kunnen verlaten. Maar daar heeft de directie volgens Verschingel ,,geen oren naar, omdat er tot 2008 werk zat is in Zaventem''.

De vakbondssecretarissen hebben het bijzonder moeilijk om de arbeiders van de nachtploeg in het gareel te houden. Een harde kern heeft sinds vorige donderdag niet meer gewerkt, de kleine helft is wel werkwillig. De vakbonden hebben bewust niet tot een staking opgeroepen, maar erkennen wel de spontane acties. ,,We willen geen staking tot de finish'', zegt Verschingel daarover. ,,Dat is nefast voor de overlevingskansen van het bedrijf.''

De actiebereidheid bij de bedienden die overdag werken, is veel kleiner. De vakbondsdelegaties proberen de groeiende verdeeldheid onder de DHL-werknemers te sussen.

Het koeriersbedrijf loopt intussen grote schade op door de acties. Op Zaventem staan tonnen vracht onbehandeld te wachten. De 30 à 35 nachtvluchten worden sinds vorige vrijdag systematisch afgeleid naar andere luchthavens, maar ook dat noodplan kost geld. De DHL-vestiging in Keulen bijvoorbeeld kan de toevloed aan vracht niet meer aan.