Manpower winnaar op Belgische uitzendmarkt
Dit jaar gingen twintig bijkomende kantoren open. Foto: © rr
BRUSSEL - De Amerikaanse uitzendgroep Manpower is wereldwijd de nummer twee, na het Zwitserse Adecco, maar volgt in ons land op geruime afstand van de top-4 op de uitzendmarkt: Randstad, Adecco, Creyf's en Vedior. De kloof wordt evenwel steeds kleiner. Manpower heeft een excellent jaar 2004 achter de rug, met een omzetstijging van 28 procent, het dubbele van de Belgische markt.

ALLE uitzendbedrijven in België hebben een sterk 2004 achter de rug. In oktober had de werkgeversfederatie Federgon het over een omzetstijging op jaarbasis van 14 procent, in november zelfs van 18 procent. Maar het groeicijfer van Manpower (28 procent) ligt beduidend hoger dan die positieve markttrend.

Volgens general manager Philippe Lacroix is Manpower nu goed voor de tewerkstelling van 4.300 voltijdse werknemers, op jaarbasis. In het afgelopen jaar deed Lacroix twintig nieuwe kantoren open, het dubbele van de oorspronkelijke planning, vooral in Oost-Vlaanderen en Haspengouw. Met 69 lokale kantoren benadert hij nu de helft van marktleider Randstad, met 173 kantoren. Het aantal eigen personeelsleden bij Manpower - administratief en commercieel personeel en de uitzendconsulenten - steeg in ruim een jaar tijd met 120, tot 350.

De groei van het Amerikaanse bedrijf op de Belgische uitzendmarkt komt niet onverwacht. In december vorig jaar kondigde CEO Jeff Joerres vanuit het hoofdkantoor in Milwaukee een ,,berekende aanval'' aan op de Belgische uitzendmarkt. Een verdubbeling van de omzet (120 miljoen euro per jaar) en het opkrikken van het marktaandeel (dik 5 procent) waren de uitdagingen.

Die ambitieuze plannen lijken een jaar later niet langer onrealiseerbaar. Met bijkomende kantoren en een agressievere businessaanpak van grote bedrijven-klanten, heeft Lacroix succes geboekt. Toch weigert hij een vergelijking met de stunt van Adecco, dat vijf jaar geleden snel en veel marktaandeel veroverde in België dankzij lage prijzen en een agressieve marketing. ,,Het bijwinnen van marktaandeel is voor ons geen einddoel. De uitbouw van onze activiteiten moet vooral in een hogere rendabiliteit uitmonden.''

Manpower lanceert tegelijkertijd een nieuw rekruteringsconcept: FastForward. ,,De formule komt overwaaien uit Engeland'', aldus manager Christophe Zwaenepoel. ,,Anders dan bij klassieke uitzendarbeid, dat vertrekt vanuit het jobaanbod bij de bedrijven-klanten en daarvoor (jonge) werkzoekenden zoekt, vertrekt FastForward vanuit de competenties, het opleidingsprofiel en de motivatie van de (iets minder jonge) werkzoekenden zelf, en zoekt voor hen een job. In Engeland wordt 80 procent van de Manpower-omzet op die manier gegenereerd.''

Zwaenepoel werkt nu met 20 consulenten op het nieuwe concept. Dat aantal moet volgend jaar verdubbelen. ,,In enkele maanden tijd werden 70 kandidaten aan een vaste baan geholpen. Het uitzendkantoor is een jobplatform geworden voor tijdelijk én vast werk.''