Zakenwereld lonkt naar Londen 2012
De Britse koningin Elizabeth woonde gisteren de start bij van de werken aan de spoortunnel die het olympisch dorp zal ontsluiten. Foto: © REUTERS
De Olympische Spelen zijn vooral een sportevenement, maar in de tweede plaats een zakelijke opportuniteit. Daarom trok een groep Belgische zakenlui woensdag naar Londen om te zien welke contracten er afgesloten zouden kunnen worden.

EEN uur nadat bekendgeraakt was dat Londen de Olympische Spelen van 2012 zal organiseren, hing directeur Johan Vanneste van luchtvaartmaatschappij VLM al aan de telefoon om zakelijke contacten te leggen met het oog op deze buitenkans. VLM is de grootste maatschappij op London City Airport, die op tien minuten van het toekomstige Olympische dorp ligt.

VLM is niet de enige Belgische onderneming die in de Spelen van 2012 een interessante zakenopportuniteit ziet. Tal van bedrijven kunnen gespecialiseerde producten of diensten leveren en een graantje meepikken van de 3,3 miljard euro aan olympische uitgaven. Het Belgische bedrijfsleven wil een actiever beleid voeren met het oog op dergelijke lucratieve sportevenementen. Aan de Olympische Spelen in Athene werkten vorig jaar 23 Belgische bedrijven mee. Maar een studie wees uit dat het er dubbel zoveel hadden kunnen zijn als België zichzelf wat beter had gepromoot.

Vandaar dat de sectorfederatie Agoria en het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC) de handen ineengeslagen hebben en een Olympic Business Club hebben opgericht. De gangmakers van die club trokken woensdag naar Londen om er te vernemen wat de mogelijkheden zijn. Op 20 oktober zullen andere aspirant-leden tijdens een seminarie kunnen toetreden tot de club.

De club telt vijf werkgroepen, elk met een eigen ,,captain'': drukkerij Joos voor de werkgroep Security & Access, Barco voor de groep Media, Veldeman Tenten voor de Hospitality, Desso voor Equipment en Besix voor Construction. Het gaat telkens om een bedrijf met olympische ervaring, dat zijn kennis kan delen met de andere leden van de groep.

Piet Moons van het BOIC schat dat de grote sportevenementen van de komende zeven jaar goed zijn voor een markt van 21 miljard euro. Volgend jaar vinden bijvoorbeeld de Asian Games plaats in Doha. De Belgische bouwgroep Besix is daar nu bezig met de bouw van het Sheikh Khalifa-stadion, een project van 105 miljoen euro. Op de Olympische Spelen in Peking is een vijftal bedrijven aanwezig. ,,Niet schitterend'', erkent Dominique Michel van Agoria. Maar China is een lastige markt voor westerse bedrijven. Hij denkt dat Londen meer mogelijkheden biedt. Agoria's doel is dat vijftig Belgische bedrijven contracten kunnen afsluiten in het kader van de Olympische Spelen in Londen en de Wereldkampioenschappen voetbal in Zuid-Afrika, in 2010. De Olympic Business Club neemt volgend jaar deel aan een economische missie naar dat laatste land.

Uit de ervaring van Athene heeft het bedrijfsleven wel geleerd wat de voorwaarden zijn om zo'n evenement in zakelijk opzicht optimaal te kunnen benutten. Michel: ,,Je moet op tijd starten met de prospectie, een lokaal aanspreekpunt hebben en met een gemeenschappelijke aanpak voor de dag komen. Daar gaan we nu aan werken.''