Enkele producten op de longlist kwamen net een paar stemmen te kort om de top-vijf te halen. Kanshebbers voor volgend jaar? We gunnen u daarom ook een blik op de runner-ups, de nummers zes tot en met tien. Vandaag: low cost flights.

,,Making flying as affordable as a pair of jeans'', zo prees EasyJet midden de jaren negentig zijn eerste goedkope vluchten van Londen naar Edingburgh en Glasgow aan. Nu vliegen de lagekostenmaatschappijen hun klanten al naar verschillende Europese steden voor minder dan de prijs van een goed boek.

Goedkoop vliegen zit in de lift, dat is duidelijk. Zeker in tijden van economische crisis kennen goedkope vluchten succes. Opvallend is ook dat een maatschappij als Ryanair er bovendien in slaagt om, ondanks haar lage prijzen, uit te pakken met winststijgingen van dertig procent en meer. Het aantal passagiers steeg met zo'n 20 procent, vooral door de opening van nieuwe routes naar de nieuwe EU-landen. Luchtvaartspecialisten verwachten dat de lagekostenmaatschappijen binnen hooguit twee jaar één Europese vliegtuigpassagier op de drie vervoeren. En dat vooruitzicht maakt de traditionele maatschappijen behoorlijk zenuwachtig.

Toch kan je niet zeggen dat de lagekostenmaatschappijen constant marktaandeel afsnoepen van de traditionele spelers. Ze gaan er prat op dat ze een nieuwe markt gecreëerd hebben. En de rek is er nog niet uit volgens de Association of European Airlines (AEA). Die organisatie schat dat in 2030 in Europa bijna 11 procent van de verplaatsingen via de lucht gebeurt. In 2000 was dat net niet de helft daarvan.

Feit is wel dat ook de reizigers die traditioneel voor de gevestigde waarden kiezen, niet ongevoelig zijn voor de lage prijzen van de lagekostenmaatschappijen. Ook zakenreizigers hoeven niet per se een maaltijd op het vliegtuig tijdens een vlucht die maar een paar uur duurt.

(lc)