PRODUCT VAN HET JAAR (2). Draagbare gps staat nog maar aan begin van opmars
Foto: An Nelissen
BRUSSEL - Satellietsystemen voor navigatie zijn niet langer voorbehouden voor dure luxewagens. Dankzij de draagbare gps hoeft die dure vierwieler er niet langer bij. Maar voor een goede gps moet toch nog altijd een aardig bedrag neergeteld worden.



HET global positioning system (gps) is een navigatiesysteem gebaseerd op een netwerk van Amerikaanse satellieten. Europa werkt aan zijn eigen navigatiesysteem Galileo, maar dat zal pas tegen het einde van het decennium op punt staan.

Gps-satellieten roteren twee keer per dag om de aarde heen en sturen constant signalen naar onze aardbol. Gps-ontvangers doen eigenlijk niet meer dan dat signaal opvangen.

Via driehoeksmeetkunde wordt dan de precieze positie van de ontvanger bepaald. De gps-ontvanger vergelijkt de tijd van verzending van het signaal van de satelliet met het tijdstip waarop hij het signaal ontvangen heeft. Dit tijdsverschil vertelt hoever de ontvanger van de satelliet verwijderd is. Als zo enkele metingen plaatsvinden, kan zonder probleem tot op een paar meter na bepaald worden waar iemand zich bevindt. Het navigatiesysteem werd eerst ontwikkeld voor militaire doeleinden, maar in de jaren tachtig werd het systeem vrijgemaakt voor burgerlijk gebruik.

De grote doorbraak voor burgerlijk gebruik kwam er echter pas begin deze eeuw. Toen werd het pas mogelijk om met de toestelletjes de positie tot op een paar meter precies te bepalen, waardoor de echte navigatie zoals we die nu kennen haar intrede deed. Voordien werkte de burgerlijke gps maar tot op zo'n honderd meter precies. De preciezere positiebepaling werd voordien nog voorbehouden voor militaire doeleinden.

Daarnaast heeft het draagbare karakter van de gps geleid tot een opstoot in de verkoop. Voorheen was de gps altijd verbonden aan een (luxe)auto, en kostte hij gemakkelijk 1.000 tot 3.000 euro. Daar komt bij dat de prijs de voorbije jaren sterk gedaald is. Christian Nève, de marketingverantwoordelijke van Formar Electronics, de exclusieve invoerder van het Amerikaanse merk Garmin in België, spreekt van een halvering van de prijs. Elke maand dalen de prijzen nog, luidt het bij de elektronicaketen Mediamarkt, die onder meer de populaire TomTom Go verkoopt.

Precieze cijfers over de verkoop van de toestelletjes in ons land zijn er niet. Nève spreekt van een jaarlijkse verdubbeling tot verschillende tienduizenden exemplaren, maar wil geen precieze cijfers bekendmaken. Mediamarkt verkoopt er in zijn vijf Belgische winkels een paar honderd per maand. Beiden beklemtonen wel dat de verkoop sinds de zomer in een hogere versnelling is geschakeld.

Maar de ene gps is de andere niet. Er is al een gps-toestel vanaf 150 euro. Maar dat is dan een toestelletje dat niet meer doet dan met een pijltje de richting aangeven van de gps-coördinaten die ingegeven werden. Wie een toestel met kaart, kleurenscherm en duidelijke richtingaanwijzingen wil, betaalt al gauw 600 euro. 800 euro is geen uitzondering voor een goede gps.

Veel hangt ook af van de batterij die in het toestelletje zit, de omvang van het geheugen, enzovoort. Sommige toestelletjes kunnen alleen een kaart van Vlaanderen dragen, terwijl andere de weg wijzen door heel West-Europa. Sommige modellen laten toe de gegevens over te tappen naar de computer, andere weer niet.

Het is bovendien mogelijk om een handcomputer (pda) en zelfs een mobiele telefoon om te toveren tot een gps. Dat kan al vanaf goed 300 euro. Bij Mediamarkt merkt men dat veel consumenten een pda kopen om die dan uit te rusten met een navigatiepakket.

De gps is een van de grote verkoophits in deze eindejaarsperiode. Hoewel de verkoop van de toestelletjes de afgelopen maanden al zeer sterk gestegen is, ziet Nève nog heel wat groeipotentieel. ,,Het aantal draagbare gps-toestellen bedraagt nog maar een fractie van het aantal auto's dat jaarlijks gekocht wordt. De toepassingsmogelijkheden van een draagbare gps zijn bovendien eindeloos.''



www.standaard.be/productvanhetjaar