Banksys niet aansprakelijk voor megapanne
BRUSSEL - Banksys kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de panne die op 4 december vorig jaar een deel van het elektronisch betaalsysteem in ons land lamlegde.

Dat besluit professor Guido Dedene (KU Leuven) in een onderzoek in opdracht van Banksys en de werkgeversorganisaties Unizo, UCM en Fedis.

De panne was het gevolg van een samenloop van omstandigheden, stelt Dedene in zijn voorlopige onderzoeksrapport. Geen van die omstandigheden kan als fout of tekortkoming van Banksys worden aangewezen, aldus het rapport.

Er was ook wel sprake van een menselijke fout: tijdens de panne werd de Mastercard-functie uitgeschakeld in plaats van de Visakaart-functie. Maar dat heeft volgens het rapport nauwelijks invloed gehad op de gang van zaken. Dedene stelt dat Banksys niet aansprakelijk gesteld kan worden en dat voor de bepaling van de omvang van de schade een aparte studie nodig is.

Unizo, UCM en Fedis betwisten dat. Ze vinden dat de schade die door de menselijke fout is ontstaan, alvast vergoed kan worden door Banksys. Daartoe zegt Banksys bereid te zijn, op voorwaarde dat de schade bewezen kan worden.

De drie organisaties vinden ook dat Banksys ervoor moet zorgen dat het systeem honderd procent betrouwbaar is, met andere woorden dat er geen pannes meer zullen gebeuren. Banksys beschouwt deze mate van betrouwbaarheid als streefdoel, maar stelt dat een nulrisico niet bestaat. Vorig jaar werd 99,98 procent van de betalingen probleemloos afgehandeld. In 2003 was dat 100 procent. Door aanpassingen aan het systeem zou een panne zoals op 4 december vorig jaar zich nu niet meer kunnen herhalen.

(rmg)