DE VERLEIDER. Campagne Deutsche Bank speelt met inhoud van krant
Het hoofdkwartier van Deutsche Bank in Frankfort. Foto: © EPA
BRUSSEL - De afgelopen dagen verschenen in verschillende kranten kleine advertenties die inspeelden op de inhoud van de artikels. Enkele pagina's verder bleek het om een reclamecampagne van Deutsche Bank te gaan. Het opmerkelijke van de campagne zit hem vooral in de zeer verregaande samenwerking van sommige krantenredacties met de reclamejongens.

,,U bent tegen lovegames, tenzij u er zelf bij betrokken bent" , onder een artikel over Kim Clijsters. ,,U bent tegen politici die over alles ruzie maken, behalve over u" , pal naast een stukje over Bart Somers. Of nog: ,,U bent tegen mensen die hun oude krant in de blauwe zak steken" , bij een reportage over afval sorteren.

Dat waren maar enkele van de mysterieuze boodschappen die deze en vorige week in enkele kranten, waaronder ook De Standaard , verschenen. Drie pagina's verder wordt het raadsel opgelost: ,,En 0% instapkosten op de beste fondsen van 19 financiële instellingen, bent u daar ook tegen ?" vraagt Deutsche Bank zich over bijna een volledige pagina af.

,,Dit is de eerste campagne in de nieuwe ,,Blijf Kritisch"-reeks van Deutsche Bank", zegt Joost Berends van Mortierbrigade, het reclamebureau van de bank. ,,En het is de eerste keer dat een campagne zo sterk inspeelt op de inhoud van de krant. Bij de eerste inlassingen, vorige week, waren de kranten nog terughoudend. Maar we willen ons zeker niet bemoeien met de inhoud van de krant, we proberen enkel creatief te spelen met de inhoud van de artikels. En voor de kranten is het ook goed: ik ben ervan overtuigd dat dit soort campagnes de krantensector een flexibel imago geeft."

Buiten het feit dat sommige boodschappen nogal flauw of zelfs wat smakeloos waren - of lag u in een deuk met ,,U bent tegen mensen die denken dat Darfour een grote supermarkt is" ? - rijst toch vooral de vraag of het wel gezond is dat krantenredacties zo ver meegaan in de hersenspinsels van de reclamejongens.

,,Kranten moeten natuurlijk een relevant reclamemedium blijven, we halen er de helft van onze inkomsten uit", zegt Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Standaard . ,,Maar ik vind dat er een absolute grens, zelfs een muur, moet blijven bestaan tussen het redactionele werk en de advertenties en deze campagne is echt op het randje. De mensen van Mortierbrigade hadden bijvoorbeeld ook gevraagd of ze aanwezig mochten zijn bij de redactievergaderingen. Sommige kranten hebben dat toegestaan, maar voor mij is dat een brug te ver en dat heb ik dus geweigerd."

Bij De Standaard komen er nog wel meer van dit soort ,,creatieve" voorstellen binnen, zo blijkt. ,,Advertenties die schuin over de pagina lopen of in de vorm van een driehoek of foto's die plots in het midden van een artikel opduiken zonder dat ze er iets mee te maken hebben. Je kan het zo gek niet bedenken of het is ons al voorgesteld", aldus Vandermeersch. ,,De artikels die op zo'n pagina staan, zijn dan wel haast onleesbaar geworden. Daar doen we dus niet aan mee."

(fpe)



Deze rubriek besteedt aandacht aan opmerkelijke reclamecampagnes.