Gouden Gids wordt kleiner
BRUSSEL - De inwoners van Brussel krijgen de komende dagen de nieuwe editie van de Gouden Gids in de bus. En die nieuwe editie heeft enkele grondige veranderingen ondergaan, waarmee de Gouden Gids ,,praktischer en gemakkelijker'' moet worden.

DE opvallendste verandering die de telefoongids onderging, is het formaat. De Gouden Gids wordt iets kleiner, legt Isabelle Mullenders, de verantwoordelijke voor de restyling van de Gouden Gids, uit. Daarbovenop heeft Promedia, de uitgever van de gids, het navigeren door het boekwerk gemakkelijker willen maken. De verschillende pagina's kregen een kleurcode, bijvoorbeeld blauw voor de Nederlandstalige index. Rood staat voor de restaurantgids, blauw voor de hotelgids en oranje voor de pagina's met informatie.

Binnenin werd de lay-out teruggebracht van vier naar drie kolommen, waardoor de pagina's er luchtiger uitzien, zegt Mullenders. Tegelijkertijd is het lettertype vergroot en kreeg de achtergrond van de bladzijden een lichter tintje. Dit alles om de leesbaarheid te bevorderen. ,,Alles moet Grannyproof zijn'', zegt Mullenders. Volgens Promedia is er nog nooit zo'n drastische restyling gebeurd in de geschiedenis van de Gouden Gids.

Door de verandering van formaat worden de boekdelen van de Gouden Gids dikker. Daardoor zag Promedia zich genoodzaakt de editie Brussel in twee delen te gieten. ,,Onderzoek heeft uitgewezen dat gebruikers liever twee dunnere delen willen dan een dik boek'', zegt Linga Galle, de marketingdirecteur van Promedia.

De facelift van de Gouden Gids is niet de enige verandering. Volgens Linga Galle staan er nog projecten op stapel. Al wil ze nog niet vertellen waarover het precies gaat.

Alle investeringen - Promedia pompte al 2,5 tot 3 miljoen euro in de formaatwijziging - passen in de strategie om ,,altijd aanwezig te zijn''.

Het bedrijf wil meer zijn dan de Gouden Gids alleen, zegt Galle. De uitbouw van die strategie is al in 2001 op gang gebracht met de verandering van het logo. ,,Het telefoontje in het logo werd geschrapt en vervangen door een cirkel.'' In januari 2005 kreeg de website van de Gouden Gids nog een nieuwe look.

En die veranderingen werpen hun vruchten af, klinkt het bij Promedia. De advertentie-inkomsten van de website stijgen met 20 procent per jaar. En ook de ,,nieuwe'' Gouden Gids valt in de smaak, zegt Galle. ,,In de Brusselse regio is een duidelijke meeromzet te merken.''

Promedia heeft zo'n 140.000 adverteerders. Elke dag worden er zo'n twee miljoen opzoekingen gedaan in de Gouden Gids. En hoewel de elektronische databank het snelst groeit, blijft de papieren gids het belangrijkste product. Drievierde van de opzoekingen, zo'n 700.000 per dag, gebeurt in het boek.

(lej)