BERLIJN - De Duitse vakbondskoepel Ver.di beschuldigt de supermarktdiscounter Lidl van ,,overtredingen tegen de menselijkheid''. Er zou bij het snelgroeiende bedrijf een klimaat van angst heersen. De vakbond heeft een honderd pagina's dik zwartboek over de behandeling van Lidl-personeel opgesteld.

,,Lidl ist billig'', staat dagelijks in grote advertenties in de Duitse ochtendbladen te lezen. En inderdaad, de prijzen lijken onverslaanbaar. Op de Belgische internetsite van Lidl roemt het concern zijn principes: fairheid en respect, lof en erkenning, ,,sterke medewerkers'' en een kritische instelling in de bedrijfssfeer. Zo werd Lidl de laatste jaren de grootste discounter in Europa.

Dat het overwegend vrouwelijk personeel onder enorme prestatiedruk en permanente onderbezetting voor de spotprijzen zorgt, schijnt bijzaak te zijn, zegt de Duitse vakbond Ver.di.

Bij Lidl zouden overuren systematisch niet betaald worden en worden werknemers voortdurend met videobewaking bewaakt. ,,Het personeel moet constant bewijzen niets te stelen'', stelt Ver.di's woordvoerder Werner Wild. Filiaalleiders zouden schreeuwen, beledigen en drillen als in het vreemdelingenlegioen. Wie niet minstens twee medewerkers per maand wegtreitert, zou te vriendelijk zijn en kan carrière wel vergeten. Caissières moeten minimaal veertig artikelen per minuut door de scanner krijgen. Toiletbezoek en pauzes zijn zo nauwelijks mogelijk. Berucht zijn de testkopers (personeel van het bedrijf zelf), die onderin een doos melkpakken cosmetica verstoppen.

Een ex-medewerker werkte negen uur per dag voor een op papier halve job. Soms sloten managers na sluiting de winkeldeuren tot al het werk af was. Een ander ontving na twee dagen ziekte zijn ontslagbrief. Volgens de auteur van het zwartboek, Andreas Hamann, komen die wantoestanden bij Lidl systematisch voor, en zou dat ook voor de Belgische winkels kunnen gelden.

Onzin en overdreven, zegt Lidl-zegsman Hermann Zimmermann desgevraagd: ,,In elk bedrijf met 150.000 personeelsleden komt een tiental wantoestanden voor. Soms controleert een filiaalleider de tassen na een inventarisatie van de winkel, of kijkt na of een zieke echt ziek is en kan daarbij een verkeerde toon aanslaan.'' Er zouden daarom al ruim 25 managers ontslagen zijn. ,,Maar dat elke winkel een martelkamer zou zijn, is pure laster en absurd'', reageert Zimmermann.

Ongeveer gelijktijdig met de publicatie van het zwartboek, gisteren in Berlijn, maakte Lidl bekend in het afgelopen jaar in Europa 36 miljard euro te hebben omgezet.

Het bedrijf beweert zich aan wet en arbeidsrecht te houden. De geringe salaristarieven zouden ,,normaal in de branche zijn''. En doordat de supermarktketen de laatste jaren met 45.000 banen is gegroeid, zou het moeilijk zijn om iedereen tevreden te houden.

www.verdi.de

www.lidl.be