Diesel (2005)


Reclame: Een affiche toont een man en twee vrouwen, alle 3 afgebeeld langs de rugzijde, met ontbloot bovenlichaam en een jeans van het merk. De man staat tegen een muur met de handen vastgebonden boven zijn hoofd. Op zijn rug zien we een oxo-spel. De twee vrouwen houden elk een zweep in de hand. Op de rug van een van hen staat ook een oxospel afgebeeld. Logo Diesel.

Klacht: Conformiteit.

Standpunt van de jury: ,, De Jury is de mening toegedaan dat het niet van de beste smaak getuigt om dergelijke afbeeldingen in het straatbeeld te afficheren. Het gebruikte medium bereikt een veel ruimer publiek dan enkel de doelgroep en kan derhalve ook door kinderen gezien worden. Deze afbeeldingen kunnen ten aanzien van kinderen schokkend overkomen. Daar dergelijke vorm van communicatie negatieve reacties kan uitlokken ten nadele van de reclame, heeft de Jury gemeend een advies van voorbehoud te moeten formuleren.''

Commentaar Jens Mortier: ,,Diesel is altijd al een buitenbeentje geweest in de reclame. Het merk spreekt een bepaalde doelgroep aan, en andere helemaal niet. Da's een bewuste en slimme keuze. Je kunt niet iederéén - kids, jongeren, volwassenen, senioren - tegelijk willen overtuigen. Want dan laat je uiteindelijk iedereen onverschillig.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig