Sloggi (2004)


Reclame: De affiche toont een groep vrouwen op rennersfietsen. Ze worden langs de rugzijde afgebeeld en dragen alleen maar een slipje of een string.

Klacht: De reclame is choquerend en tast de waardigheid van vrouwen aan, die tot een lustobject gereduceerd zijn.

Standpunt van de jury: ,,De Jury was van oordeel dat de afbeelding van een groep vrouwen die slechts een slip of string dragen en die op een rennersfiets zitten in de houding van mannelijke wielrenners een situatie toont die niet afgestemd is op de promotie van vrouwelijke lingerie en die daarmee moeilijk gepaard gaat. Door haar dubbelzinnig karakter kan ze pejoratieve interpretaties ten aanzien van de vrouw veroorzaken en negatieve reacties uitlokken die aan de reclame schade kunnen berokkenen. De Jury heeft derhalve de aanbeveling gedaan om deze reclame niet meer te verspreiden. Aangezien de adverteerder weigerde een gunstig gevolg te verlenen aan de aanbeveling van de Jury werd een schorsingsaanbeveling aan de media gericht.''

Commentaar Jens Mortier: ,,Tja, 't is natuurlijk wel heel makkelijk om op te vallen door een paar mooie derrières te laten zien. Maar het gaat hier om strings en onderbroeken, en die kan je toch moeilijk tonen ònder een broek of een rok? Dus kletsen op de poep van wie op het idee kwam, maar verder heb ik er echt geen probleem mee.''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig