Al meer dan twintig jaar beslist de Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP) welke reclame door de beugel kan en welke niet. Af en toe worden de beslissingen op wenkbrauwgefrons onthaald. Zo besliste de Jury onlangs dat de reclamecampagne van Mercedes rond het tweedehandsgamma ,,Nearly New Car'' niet kon. De reclame toont een man of een vrouw die de lezer vraagt of het hem stoort ,,niet de eerste te zijn''. Volgens de JEP was de campagne choquerend, onethisch en stuitend voor de menselijke waardigheid. Toen Mercedes zes jaar geleden dezelfde campagne voerde, diende nochtans niemand klacht in bij de JEP. Wat kan en wat niet? Waar trekt de JEP de grens? En wat vindt een reclamemaker als Jens Mortier (Mortierbrigade) daarvan? ,,Wat een triestige mensen zijn die klagers toch. Mogen we af en toe nog eens lachen alstublieft?''

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig