België is nummer één voor logistiek
Een nieuw systeem meet of een vrachtwagen te zwaar geladen is zonder de truck te laten stoppen.
Voor logistieke bedrijven - of distributie - is België (nog) het aantrekkelijkste land in Europa.

België voert de rangschikking al aan sinds het vastgoedkantoor Cushman & Wakefield de lijst in 2001 voor het eerst opstelde. Nederland viel in die periode terug van de tweede naar de derde plaats en Frankrijk rukte op van de vierde naar de tweede positie. Duitsland zakte in twee jaar tijd van de derde naar de zesde plaats.

Opvallender is de sterke vooruitgang van het voormalige Oostblok. Landen als Polen, Tsjechië en Hongarije halen duidelijk voordeel uit hun toetreding tot de Europese Unie. Cushman & Wakefield stelt vast dat voortdurend productie van West naar Oost verschuift en dat de lokale logistieke markt sterk ontwikkelt, geholpen door de lage kosten, maar ook door de verbeterde wegeninfrastructuur.

Voor een logistiek bedrijf, blijkt uit de studie van Cushman & Wakefield, zijn vooral snelheid en kostprijs van het vervoer van belang, naast de kostprijs van de arbeid, communicatie en de efficiëntie waarmee de goederenstroom afgehandeld wordt.

De troeven van ons land zijn de lage huurprijzen, de strategische ligging en de optimale toegang tot de belangrijkste Europese markten. Frankrijk scoort vooral met zijn lage vastgoedprijzen, tenminste in bepaalde regio's. Nederland concurreert de jongste jaren sterk op de kostprijs van arbeid.

Meer in het algemeen gaat de medaille voor de laagste kostprijs van vastgoed naar Polen. Rusland kan uitpakken met de laagste arbeidskosten in Europa, België met de beste toegankelijkheid, Groot-Brittannië met de grootste vrachtmarkt en Oostenrijk met de beste verhouding tussen prijs van de grond en van het vastgoed.

Een groeiend probleem is volgens Cushman & Wakefield het te beperkte aanbod van kwaliteitsgebouwen, zowel in West- als in Centraal Europa. Huurders verkiezen immers moderne gebouwen omdat die veel goedkoper zijn in de dagelijkse werking. In Centraal Europa heeft dat al geleid tot een exodus van logistieke bedrijven naar kleinere steden en zelfs naar transporthubs op het platteland.