Ricus Jansegers volgt Patrick Tillieux op als gedelegeerd bestuurder van SBS Belgium.

Jansegers is nu programmadirecteur van SBS Belgium, het bedrijf boven de commerciële tv-zenders VT4 en VijfTV. Hij volgt op 1 juli Patrick Tillieux op, die sinds maart algemeen directeur is van de groep SBS Broadcasting Europe, die 35 radio- en televisiezenders exploiteert in acht Europese landen.

Jansegers begon zijn carrière in de televisiewereld in 1987, als stagiair bij de BBC in Schotland. In 1989 ging hij aan de slag bij VTM als eindregisseur, en via Animatiefilms Animo, Kinderatelier en Filmnet belandde hij in 1999 bij Canal+, waar toen ook Patrick Tillieux actief was. In 2001, toen Tillieux vertrok bij Canal + en de Vlaamse betaalzender opging in een nieuwe Benelux-structuur, werd Jansegers er als directeur Channel Benelux verantwoordelijk voor de inhoud van alle Beneluxzenders. In 2002 volgde hij Tillieux naar SBS Belgium, waar hij programmadirecteur werd.

Dat betekent dat Jansegers deel uitmaakte van de ploeg mensen die de toen zieltogende VT4 nieuw leven inblies. Ze slaagden daarin door de zender duidelijker te profileren naar een jong - en commercieel interessant - doelpubliek van 18- tot 44-jarigen, en door meer eigen producties aan te bieden. Maar vooral de lancering van de ,,vrouwenzender'' VijfTV zette SBS Belgium duidelijk in de markt als een niet te onderschatten derde speler in het Vlaamse televisielandschap, naast de VRT en de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, Kanaaltwee, Jim).

VijfTV, gelanceerd als ,,een combinatie van Evita, Feeling en Flair '', werd een fenomenaal succes. Bij de start in oktober 2004 was de doelstelling op drie jaar tijd een marktaandeel van 5 procent te veroveren in de doelgroep van vrouwen van 20 tot 49 jaar. In mei van dit jaar was die doelstelling met een marktaandeel van 6,8 procent al ruim overschreden.

Inmiddels blijft ook VT4 het steeds beter doen in zijn doelgroep, waar de zender volgens cijfers van SBS zelf een marktaandeel van 14,1 procent haalt. De cijfers voor juni zullen allicht nog een stuk hoger uitvallen, dankzij het WK 2006, waarvan VT4 31 matchen uitzendt, waaronder de finale.

De zenders laten doorgroeien noemt Jansegers, in de mededeling die SBS Belgium gisteren verspreidde over zijn benoeming, zijn belangrijkste missie op korte termijn. Daarnaast wil hij ook het team SBS-medewerkers voort uitbouwen, om ook nieuwe plannen te kunnen realiseren.

De verdere groei verzekeren is inderdaad niet evident. Want ook al heeft SBS inmiddels op de Vlaamse markt een respectabele positie veroverd, toch moet het blijven opboksen tegen de veel grotere concurrenten VRT en VMMa. En die strijd is soms frustrerend.

Net als de VMMa beklaagt SBS Belgium zich regelmatig over de, volgens de zender, te ruime middelen waarover de VRT beschikt. Door de manier waarop de VRT met die middelen meedingt naar de rechten op sportevenementen, films en dure televisieseries, verstoort de publieke omroep de markt, luidt de klacht.

De belangrijkste frustratie van SBS Belgium op dit ogenblik betreft echter de onmogelijkheid om in Vlaanderen ook met een landelijke commerciële radiozender van start te gaan. Daarom pleit de groep er al enkele maanden voor dat Radio Donna, dat volgens SBS een puur commerciële zender is, verkocht zou worden. Voorlopig heeft noch de VRT, noch minister van Media Geert Bourgeois daar echter oren naar.

(kdr)