Mobistar opent  twintig eigen winkels
Foto: © ivan put
BRUSSEL - Mobistar zal de komende jaren 20 tot 25 eigen winkels openen in ons land. De mobiele telefoonoperator wil daarmee de band aanhalen met zijn klanten, maar ook de Mobistar Centers (zelfstandige verdelers) ,,stimuleren'' om een betere kwaliteit te leveren.

DE tijd dat Mobistar als enige doel had om zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen te halen, is voorbij. De telefoonoperator wil zijn klanten ook veel meer aan zich binden. Zo zal de groep in de nabije toekomst trouwe klanten belonen met lagere tarieven. De eigen winkels die Mobistar wil openen, passen ook in dat plaatje. Het zijn uiteraard verkooppunten, maar het is vooral ook de bedoeling om bestaande en nieuwe klanten te informeren en bij te staan met problemen.

Dit jaar nog wil Mobistar vijf eigen winkels openen. Momenteel houdt de telefoonoperator al een proefwinkel open in de eigen gebouwen en zeer binnenkort wordt de eerste echte klantenwinkel geopend in Brussel. Het is de bedoeling om de komende jaren 20 tot 25 winkels te openen op toplocaties in de belangrijkste steden. Mobistar wil met die eigen winkels niet alleen de band aanhalen met zijn cliënten, maar ook de 132 Mobistar Centers - zelfstandige verdelers - stimuleren om hun kwaliteit te verbeteren. De zelfstandige verdelers zullen de mogelijkheid krijgen om hun eigen winkels in te richten naar het nieuwe model. Ze zullen de lat hoger moeten leggen als ze willen opboksen tegen de eigen winkels.

Mobistar maakte gisteren ook zijn halfjaarcijfers bekend. De telefoonoperator telde op 30 juni 2,86 miljoen actieve klanten, of 205.186 klanten meer dan het jaar voordien. Maar zeker zo belangrijk voor Mobistar is dat het aantal klanten met een abonnement is toegenomen. Die brengen het meeste geld in het laatje en zijn het trouwst. Eind vorige maand had net geen 40 procent van de klanten een abonnement, een jaar eerder was dat nog maar iets meer dan 35 procent. De opbrengsten per gebruiker (ARPU) stegen dan ook van 36,17 euro per maand vorig jaar tot 36,87 euro maand eind vorige maand.

Dit alles resulteerde in een stijging van de omzet met 8,7 procent tot 716,6 miljoen euro. De nettowinst nam toe met 14,5 procent tot 135,3 miljoen euro. Voor het volledige jaar mikt de telefoonoperator op een stijging van de nettowinst tussen de vijf en tien procent.

Op de al bijna traditioneel geworden vraag of Mobistar zijn naam behoudt, wou gedelegeerd bestuurder Bernard Moschéni alleen kwijt dat Mobistar een sterk merk is. Mobistar is voor 51 procent in handen van France Télécom, dat al zijn mobiele telefoonactiviteiten aan de man brengt onder de naam Orange. Er wordt bovendien al geruime tijd gespeculeerd dat France Télécom Mobistar helemaal in handen zal nemen. In de communicatie met de consumenten wordt bij de aanduiding van het merk Mobistar de base line 'altijd samen, nooit alleen', wel vervangen door 'Orange group'.

(cv)