Biac-topman waarschuwt voor prijskaartje van spreidingsplan
Biac sluit een speciale terminal voor lagekostenmaatschappijen niet uit. Foto: © Michiel Hendryckx
GROOT-BIJGAARDEN - Als het spreidingsplan voor de luchthaven van Zaventem extra investeringen vergt voor aanpassingen van de landingsbanen, dan moet de overheid daarvoor in geld voorzien, en niet de luchthavenuitbater Biac. De passagiers laten betalen door de luchtvaartmaatschappijen hogere tarieven aan te rekenen, is helemaal uit den boze. Dat beklemtoonde gedelegeerd bestuurder Luc Van den Bossche van Biac gisteren tijdens een lunchgesprek van het zakenblad Trends.

HET prijsverschil tussen de lagekostenmaatschappijen die op Brussel-Nationaal vliegen en hun concurrenten die andere luchthavens aandoen, is nu al te groot, argumenteert de Biac-topman. Van den Bossche sloot gisteren evenwel niet uit dat Biac de uitbouw van een terminal die specifiek bestemd is voor lagekostenmaatschappijen in Zaventem op de agenda plaatst als de druk van de zogenaamde low cost carriers blijft bestaan. De huidige Biac-topman, die in een vorig leven een van de politieke zwaargewichten was van de SP.A, verzekerde ook dat tegen eind van dit jaar duidelijkheid komt over de privatisering van de luchthavenuitbater. Zelfs als op dat moment de onzekerheid nog groot zou zijn over onder andere de overheidsreglementering en de expansieplannen van koerier DHL.

Voor de gedelegeerd bestuurder van Biac is de privatisering een van de vier grote uitdagingen voor zijn bedrijf tijdens de komende jaren. De Belgische Staat wil zijn belang van ruim 63 procent terugbrengen tot maximaal 49 procent en minimaal 30 procent. Luc Van den Bossche hield het bij een uiterst bondige toelichting over de timing en de kandidaten. Maar hij wond er geen doekjes om dat tegen het jaareinde de privatisering in een definitieve plooi gelegd moet worden. De operatie uitstellen wegens onzekerheid over bijvoorbeeld de toekomstplannen van koerier DHL en het spreidingsplan, vindt hij geen optie. ,,Als je zo'n plan blijft uitstellen, dan krijg je de stempel van oude tante die nooit durft te beslissen.'' En dat schaadt volgens hem de geloofwaardigheid.

Een andere uitdaging wordt volgens de Biac-topman de aanleg van de diabolo-spoorlijn die een rechtstreekse aansluiting waarborgt vanuit Leuven en Antwerpen. Volgens Luc Van den Bossche kampt Zaventem tot 2010 met een serieus concurrentienadeel omdat via snelle treinverbindingen Schiphol en luchthaven van Parijs vlot bereikbaar zijn vanuit België.

Verder geeft de Biac-topman prioriteit aan de rendabilisering van het vastgoed waarbij de uitbouw van een airport village centraal staat, naast de expansieplannen van DHL. De vierde grote uitdaging is DHL. In september hakt dat bedrijf de knoop door over zijn verdere Europese uitbouw. Er zal heel wat creativiteit nodig zijn om de koerier in Brussel te houden, erkent de Biac-topman. Hij voegt er meteen aan toe dat de loonkosten alvast niet de grote Belgische troef zijn. In Leipzig - een andere kandidaat voor de investering - liggen de loonkosten 50 procent lager. Hij wijst ook op de aanpak van de overheden die ,,om de twee à drie seconden'' hun beleid wat betreft het milieu en het spreidingsplan aanpassen. Daarmee maken ze geen goede beurt bij buitenlandse investeerders.