Modeketen IKKS wil naar twintigtal Belgische winkels


ANTWERPEN - De Franse kledingketen IKKS, een onderdeel van het modeconcern Zannier, verwacht over 2 à 3 jaar een kleine twintig Belgische winkels te hebben, tegenover zeven vandaag. Het bedrijf opende deze maand in Antwerpen zijn eerste buitenlandse ,,General Store'', een conceptwinkel waar adepten van het merk de hele collectie kunnen bewonderen.

IKKS werd in 1987 bedacht door de Bretoen Gérard Le Goff als een kledingmerk voor kinderen. In 1992 kreeg Knokke de primeur van de allereerste winkel van het merk; er zouden er ruim honderd volgen in Frankrijk, België, Spanje, Mexico en het Midden-Oosten. Onder invloed van de huidige directeur, Pierre-André Cauche, ontwikkelde IKKS ook een collectie voor vrouwen en (sinds een jaar) voor mannen. Dat was een natuurlijke evolutie, zegt Cauche. ,,De stichter had altijd al het idee om volwassenenkledij te ontwerpen. Omdat we als merk nog niet zo bekend waren (en dus niet automatisch met kinderen geassocieerd werden), was het ook makkelijker om te diversifiëren.''

Voor Cauche is de Europese promotie van het merk een volgende fase in de ontwikkeling van IKKS. Vandaar het idee om te beginnen met zogenaamde ,,General Stores'': grotere winkels die de drie collecties aanbieden, evenals de accessoires (schoenen, parfums, rugzakken) die onder licentie voor het merk worden gemaakt. Voorheen had IKKS alleen aparte boetieks voor vrouwen en kinderen. Na de opening van drie General Stores in Frankrijk was het begin deze maand de beurt aan Antwerpen (Schuttershofstraat), waar twee winkelpanden met elkaar verbonden werden tot een verkoopruimte van zo'n 300 m². Tegen eind dit jaar mikt Cauche op ongeveer 15 dergelijke conceptwinkels in heel Europa (inclusief Casablanca, waar er deze maand ook eentje wordt geopend). In ons land ziet hij plaats voor 3 à 4 General Stores; de volgende komt in de Lippenslaan in Knokke. ,,Daarnaast zie ik de komende 2 à 3 jaar in België ruimte voor 5 à 6 boetieks voor vrouwenkledij, en een tiental voor kinderkledij'', zegt hij.

De ontwikkeling van het merk leidt er ook toe dat IKKS meer winkels in eigen beheer gaat openen. Totnogtoe wordt ongeveer de helft van de merkwinkels uitgebaat door franchisenemers. Zowat driekwart van de jaaromzet van 130 miljoen euro komt evenwel voor rekening van onafhankelijke boetieks, de zogenaamde ,,multimerkenwinkels''.

Door de diversificatie naar volwassenenkledij is IKKS een buitenbeentje in de groep Zannier, de wereldleider in kinderkledij die heel wat bekende merken in huis heeft zoals Absorba, Catimini, Chipie, Kid Cool en Z. De Franse modegroep nam IKKS in 2000 over, maar moeit zich volgens Cauche niet met marketing, ontwerp of andere imagobepalende zaken die eigen zijn aan elk merk. De synergie beperkt zich tot het centraliseren van ondersteunende diensten als boekhouding, juridisch advies, kasbeheer, IT en logistiek.Het familiale modeconcern Zannier werd in 1962 opgericht door Roger Zannier, die nog steeds de leiding in handen heeft. De groep is weinig bekend, zeker sinds hij twee jaar geleden van de beurs werd gehaald door de holding van de familie Zannier. Met een omzet van zo'n 600 miljoen euro (de laatste gepubliceerde nettowinst, in 2001, bedroeg 42,7 miljoen euro) spreken we evenwel over een stevige subtopper in het Europese modelandschap, die bovendien snel groeide via overnames. Roger Zannier is overigens ook eigenaar van het bekende kinderschoenenmerk Kickers, dat hij in 1988 overnam en een nieuwe start bezorgde.