BRUSSEL - De groep Colmar, vooral bekend van de gelijknamige grillrestaurants, is de Belgische hoofdfranchisenemer van Café Muffin, een Franse eetformule die de klassieke koffieshop koppelt aan vers gebak en slaatjes. Het eerste Belgische café opent morgen in het vernieuwde Waasland Shopping Center.

Café Muffin werd bedacht door de broers Michel en Georges Chouéri, die eerst elf jaar met een gelijkaardige formule experimenteerden in Canada. Het gaat om koffiebars met een oppervlakte van 50 tot 150 m² die zowel warme dranken en gebak aanbieden - met een centrale plaats voor de typisch Amerikaanse muffin - als sandwiches en salades. De ,,keten'' staat nog in haar kinderschoenen - ze telt twee shops, in Parijs en in Rijsel - maar plant een snelle expansie. ,,De komende acht weken worden vier nieuwe openingen voorzien. Tegen het einde van dit jaar mikken we op 12 vestigingen'', zegt Michel Chouéri, die verantwoordelijk is voor de uitbreiding.

In ons land ziet Chouéri de komende 4 à 5 jaar ruimte voor een tiental cafés. ,,We willen aanwezig zijn in alle grote steden en zoeken plaatsen op met veel passage, zoals shoppingcentra en drukke winkelstraten'', zegt hij. De shop in Sint-Niklaas, de eerste buiten Frankrijk, is gevestigd in de nieuwe resto-hal (Food Court) van het Waasland Shopping Center, dat vanavond de opening viert van het grootste gelijkvloerse winkelcentrum van België (45.000 m²). Kandidaat-franchisenemers moeten de kost van een nieuwe winkel volledig zelf dragen. Volgens Chouéri moeten ze rekenen op een investering van ongeveer 2.500 euro per vierkante meter.

Voor Colmar, de restaurantketen van de familiale voedingsgroep Dossche, betekent Café Muffin een nieuwe diversificatie buiten de traditionele grillrestaurants. Colmar is in de Benelux en Noord-Frankrijk ook uitbater van de Amerikaanse pasta- en pizzaformule Sbarro.

(wdp)