19. Marc Coucke, Omega Pharma: Groeipil even uitgewerkt
Foto: An Nelissen
Marc Coucke heeft in minder dan twintig jaar Omega Pharma uitgebouwd tot een Belgische multinational. Maar de voorbije twee jaar werd hij plots geconfronteerd met de bijwerking van de groeipillen die hij Omega Pharma stelselmatig had toegediend.

De nu 41-jarige Mark Coucke greep begin 2005 meteen in. Hij kondigde toen het herstructureringsprogramma Vitamine O aan, ging op zoek naar een koper voor de verzwakkende dentale divisie en vond het hoog tijd voor een drastische reorganisatie van het Franse filiaal. Tegelijk besloot Omega Pharma de overnamejacht tijdelijk te staken. Voor de Belgische beleggers, die Omega zagen als het groeibedrijf bij uitstek, was het een koude douche. Eind 2004 tuimelde het aandeel naar beneden om daarna heel 2005 sterk te blijven schommelen. Vandaag ligt Coucke opnieuw in de bovenste lade. Het koersrecord werd twee weken geleden nog scherper gesteld.

Maar de perikelen 2005 toonden aan dat het bedrijf en Coucke een periode moesten afsluiten.

Als bedrijfsleider-ondernemer stond Marc Coucke symbool voor een ongebreidelde groei en overnames waarbij Omega diversifieerde dat het een lieve lust was. Coucke, die in 1988 als pas afgestudeerde apotheker zijn bedrijfscarrière begon met de productie van een eigen shampoo die hij daarna per vijf liter verkocht aan apothekers, leidde eind 2004 een bedrijf dat behalve met de verkoop van consumentenproducten via de apotheek (OTC) ook geld probeerde te verdienen met de verkoop van tandartsenstoelen, computersoftware en incontinentieproducten voor gebruik in ziekenhuizen.

De bedrijfsleider-ondernemer die de beurshype van eind de jaren negentig gebruikte om Omega Pharma uit te bouwen tot een Europese gediversifieerde farmadistributeur kwam in 2005 tot het besluit dat zijn bedrijf het meeste toekomst heeft als het zich volledig concentreert op de verkoop van OTC-producten. De droom is nu door te stoten tot de top-drie van de Europese OTC-bedrijven.

Maar Couke durfde onder ogen te zien dat daarvoor ook een andere aanpak aan de top van Omega Pharma nodig was. Er zijn bij Omega mensen die veel beter zijn in het dagelijks leiden van de onderneming dan ikzelf, erkende hij onlangs in een gesprek met De Standaard. En zo krijgt Omega Pharma in de loop van 2007 een nieuwe ceo terwijl Marc Coucke zich terugplooit op zijn rol als voorzitter die zich toelegt op het uitstippelen van de strategie van Omega Pharma.

(pse)