BRUSSEL (bloomberg, reuters, eigen berichtgeving) - Al bijna meteen na de marktintroductie van de vorige Xbox begon Microsoft in het grootste geheim aan de ontwikkeling van de Xbox 360. Die moet het bedrijf een beslissende voorsprong geven in de strijd op de videospellenmarkt. Een markt die ondertussen al bijna vijf miljard euro waard is.

Volgens een rapport van marktanalysebureau Piper Jaffray vlogen er in de VS tussen oktober 2000 en december 2004 meer dan 47 miljoen consoles over de toonbank. Videogames zijn big business geworden en Microsoft wil een groter deel van de koek.

Voor de Xbox 360 liet de gigant niets aan het toeval over: IBM werd ingehuurd om de krachtige chips te ontwikkelen, het Canadese ATI was verantwoordelijk voor de videokaart die de driedimensionale beelden op het scherm moet brengen. Het kleinood moet nieuwe spelers aantrekken, oude Xbox-fans laten upgraden en liefst ook zo veel mogelijk PlayStation-spelers overtuigen om de overstap naar de Xbox te zetten.

Makkelijk zal dat niet zijn: hoewel Microsoft al twaalf miljard dollar (9,5 miljard euro) in de ontwikkeling van zijn consoles pompte, wist Sony van zijn PlayStation wereldwijd viermaal meer exemplaren te slijten. In de VS heeft Sony heeft een marktaandeel van 56 procent, Microsoft slechts 25 procent.

In Japan zijn de verhoudingen nog scherper afgetekend. Daar slaat Microsoft met een marktaandeel van amper 1 procent een nogal mal figuur.

Komt daarbij dat het bedrijf geen cent verdient op de verkoop van zijn console, integendeel: de productiekosten zijn hoger dan de verkoopprijs. Enige winst moet volledig uit de verkoop van spelletjes komen.

(fpe)