De Belgische federatie van brandstofhandelaars (Brafco) daagt het internetbedrijfje iChoosr voor de rechter omdat het helpt bij de gezamenlijke aankoop van stookolie. De zaak komt woensdag voor in kort geding.

Van onze redactrice



Verschillende SP.A afdelingen organiseren hun gezamenlijke aankopen van stookolie via het internetbedrijfje iChoosr. Particulieren kunnen online inschrijven hoeveel stookolie ze willen. Na ongeveer twee weken wordt de inschrijving afgesloten en organiseert iChoosr een openbare veiling. De leverancier die de laagste prijs biedt, haalt de bestelling binnen.

Brafco daagt iChoosr voor de rechter. 'Brafco zegt dat de kleine leveranciers uit de boot vallen, maar wij hebben voorgesteld om iets uit te werken waardoor dat niet gebeurt. Brafco weigert', zegt Bart Stevens, general manager van iChoosr.

'Dat argument klopt trouwens niet', zegt Johan Persyn, de voorzitter van de SP.A van Lierde, die met iChoosr samenwerkt voor een gezamenlijke aankoop. 'Toen we een gezamenlijke aankoop organiseerden begin dit jaar, haalde de kleine lokale leverancier het contract binnen. Zelfs toen mensen uit Rotselaar onlangs 1,5 miljoen liter bestelden, werd de bestelling door een kleine leverancier binnengehaald. Samen stookolie aankopen is ook een sociale maatregel, want toen we in Lierde die aankoop organiseerden, ging het in 80 procent van de gevallen om kleine bestellingen tussen de 500 en 1.500 liter. Met andere woorden, vooral bejaarden en arme mensen, die geen grote hoeveelheid tegelijkertijd kunnen bestellen, tekenen in.

Brafco voert ook aan dat iChoosr wel betaald moet worden voor de geleverde diensten. 'De particulier die intekent én de organisator van de gezamenlijke aankoop (politieke partij, OCMW, gemeenten) moet niets betalen', zegt Stevens. 'De brandstofleverancier betaalt 1,5 procent van de factuur aan ons. De helft houden we zelf, de andere helft storten we door naar de organisator. Als die het geld niet hoeft, zoals SP.A Lierde, dan verdelen we dat onder de mensen die intekenden.'

'Wij zijn niet tegen gezamenlijke aankopen en niet tegen de consument', zegt Johan Mattart, algemeen directeur van Brafco. 'Wel tegen de manier waarop. Je moet je engageren om een hoeveelheid stookolie aan te kopen en je hebt geen idee tegen welke prijs; die kom je pas weken later te weten. Dat is erger dan speculeren op de beurs. Wij willen door onze actie de consument net beschermen.'