Na een ontgoochelend eerste kwartaal kon Nokia de winstgevendheid optrekken en het marktaandeel nog verhogen.

technologie

Van onze medewerker



Het aandeel van Nokia schoot na de bekendmaking van de goede resultaten over het tweede kwartaal snel 8% hoger. De omzetstijging met 4% tot 13,15 miljard euro is natuurlijk geen sterke vooruitgang, maar de operationele winstmarge klom wel van 11,1% naar 14,7%.

Bovendien schat Nokia dat zijn wereldwijd marktaandeel nu 40% bedraagt. Dat is evenveel als de drie achtervolgende concurrenten samen.

Om het zegebulletin helemaal compleet te maken liet topman Olli-Pekka Kallusvuo zich optimistisch uit over de tweede jaarhelft. Volgens hem zullen zogenaamde smartphones en toestellen met touchscreens de motor voor verdere groei zijn.

De overname door Nokia van de maker van digitale wegenkaarten Navteq (de tegenhanger van Tele Atlas) past in die strategie.

Voor al dat moois moeten beleggers netto wel fors lagere resultaten voor lief nemen. De nettowinst zakte 61% tot 1,1 miljard euro. Onder meer wegens eenmalige sluitingskosten van een Nokia-fabriek in het Duitse Bochum en wegens verdere herstructureringen bij de netwerkdivisie Nokia-Siemens.

Die herstructureringen leverden wel resultaat op, want de omzet van de netwerkdivisie verbeterde niet alleen 18% tot 4 miljard euro, er was in tegenstelling tot vorig jaar ook een operationele winstgevendheid van 3,8% (-10,5% vorig jaar).

De omzet van de divisie Devices & Services ( de telefoons) zakte 1%. Zonder wisselkoerseffecten zou de omzet hier 6% gestegen zijn. Maar de winstgevendheid ging wel omhoog (ebit-marge van 20,1% tegen 19,4% vorig jaar).

Zoals de voorbije kwartalen meermaals bleek, wogen de almaar lagere verkoopprijzen van de gsm's fors op de vooruitgang van de omzet, ondanks de steeds hogere verkoopvolumes.

Nokia verkocht de voorbije drie maanden liefst 122 miljoen toestellen, 21% meer dan vorig jaar. Maar vooral omdat Nokia als geen ander de groeimarkten in Azië en het Midden-Oosten inpalmde, moest het genoegen nemen met een fors lagere verkoopprijs.

Ook van het eerste naar het tweede kwartaal zakte de gemiddelde ontvangst per gsm, en wel van 79 naar 74 euro (tegen nog 90 euro vorig jaar). Dat was iets meer dan verwacht, maar voor 40% te wijten aan de lagere wisselkoersen tegenover de euro.

Toch ziet de toekomst van Nokia er goed uit, want van de 122 miljoen gsm's werden er in het eerste kwartaal al 89 miljoen verscheept naar sterk groeiende economieën. Met een vooruitgang van 42% in Azië en 39% in Latijns-Amerika, staat Europa letterlijk en figuurlijk stil (0% volumegroei). Bovendien is er in de groeilanden ook op langere termijn meer potentieel.