PORTEFEUILLE. Het hoogste goed voor het kaderlid
Foto: © ivan put
België telt 230.000 bedrijfswagen of 5procent meer dan een jaar eerder, blijkt uit de recentste beschikbare cijfers. Ruim één auto op de vijf die afgelopen jaar in België werd ingeschreven, was een bedrijfswagen. Houdt dit succes aan nu de CO2-taks de kostprijs van dit hoogste goed verhoogt?

DE markt van de bedrijfswagens groeide jarenlang in een ongelooflijk tempo. Vijftien jaar geleden reden er in ons land 35.000 wagens rond die op langere termijn verhuurd werden door leasingmaatschappijen. Vijf jaar later was dat aantal ruim verdubbeld. Om aan een verdrievoudiging te komen volstonden vier extra jaren en nog twee jaar later werd de kaap van 140.000 gerond.

De markt had bijna negen jaar voor nodig om de kaap van 100.000 auto's te ronden. Voor de verdubbeling daarvan volstonden vier jaar. In 2000 en 2001 expandeerde de markt telkens met zeven- tot achttien procent. Ruim twee jaar geleden strandde de markt net onder de 200.000 wagens, maar toen sloeg de economische crisis toe.

Bedrijfswagens zijn vooral populair in sectoren als telecom, informatica en consultancy. Zonder blitse wagen geen blitse jongens of meisjes. Maar laten het nu net die sectoren zijn die het zwaarst door de economische crisis getroffen werden.

Het regende er in 2000 en vooral 2001 al ontslagen, maar rekening houdend met de opzeggingsperiode trokken veel werknemers pas in 2002 de deur van hun kantoor definitief achter zich dicht en leverden zij de sleutels van hun bedrijfswagen in.

Maar van een echte crisis kan je niet spreken. Het aantal bedrijfswagens verminderde zelfs niet. Het bleef gewoon een jaar lang hangen rond 210.000. Het jaar daarna - we schrijven 2003 - werd afgeklokt op 219.000 en vorig jaar kwam er volgens officieuze cijfers weer 5 procent bedrijfswagens bij.

De totale waarde van al die auto's samen verdubbelde in nauwelijks tien jaar van dik 1,5 tot 4,8 miljard euro. De noodzakelijke onderhoudsbeurten en de herstelling aan die vloot van ruim 230.000 auto's leverden de garagesector afgelopen jaar een omzet op van meer dan 150 miljoen euro. Zonder leasingwagens was dat allicht heel wat minder geweest.

VOOR de overgrote meerderheid onder ons is een bedrijfswagen - uiteraard na een stevig salaris - nog steeds het hoogste goed dat we van een onderneming of organisatie verwachten. Dat moet tenminste blijken uit een onderzoek van een groot autoleasingbedrijf. Twee ondervraagden op de drie zouden zelfs bereid zijn meer belastingen te betalen als ze daardoor het voordeel van de bedrijfswagen kunnen behouden.

Laat ons wel wezen. Gratis gebruik kunnen maken van een wagen is uiteraard een groot voordeel. Daarom heeft ook de fiscus er al vele jaren geleden zijn oog op laten vallen. Het alternatief voor een bedrijf is immers een loonsverhoging, die alleszins belast wordt.

De fiscus ging er tot vorig jaar van uit dat het voordeel van een bedrijfswagen verhoogt met de ,,fiscale paardenkracht'' van de auto. Parameters daarbij waren de cilinderinhoud en het vermogen van de motor. Op basis daarvan werd een ,,belastbaar voordeel'' berekend dat het bedrijf zijn werknemer had toegekend. Een voordeel waarop de werkgever een solidariteitsbijdrage van 33 procent moest betalen.

Maar einde vorig jaar besliste de regering om het over een heel andere boeg te gooien. Onder het motto ,,de vervuiler betaalt'' zullen bedrijfswagens voortaan belast worden in functie van de hoeveelheid koolstofdioxide - het schadelijke CO2 - dat ze de atmosfeer in blazen.

Voor een BMW 320d bijvoorbeeld - een behoorlijk gegeerde bedrijfswagen bij jonge managers - betaalt een bedrijf voortaan jaarlijks 777 euro. Onder de oude regeling betaalde het bedrijf in het slechtste geval 810 euro, en in het beste geval helemaal niets omdat aan de gebruiker een voldoende hoge persoonlijke bijdrage werd gevraagd, waardoor er volgens de fiscus geen belastbaar voordeel meer was.

Uit onderzoek blijkt dat zowat twee derde van de bedrijven zo'n bijdrage aanrekenen, precies om de fiscale kosten te drukken. Voor hen, becijferde fiscalist Michel Willems die gespecialiseerd is in de problematiek van bedrijfswagens, dreigen de meerkosten door de CO2-regeling op te lopen tot zowat 12 procent van hun totale leasingbudget. Hoe dat precies in zijn werk gaat bekijken we volgende week.

Dit is de eerste aflevering in een reeks van drie. Volgende week bekijken we hoe de nieuwe regeling precies in elkaar zit en wat de fiscale en budgettaire gevolgen zijn voor de bedrijven.