Een auto huren in plaats van hem te kopen, is een relatief recent fenomeen. In Europa toch. In de Verenigde Staten is het al veel langer in zwang, maar enkel bij particulieren. Bedrijfswagens zijn nagenoeg onbekend in de VS omdat de belastingen op het inkomen er een stuk lager liggen dan bij ons en omdat Amerikanen het niet pikken dat hun werkgever tot op zekere hoogte beslist met welke wagen ze rijden. Een andere mentaliteit.

Tot een kleine kwarteeuw geleden was een bedrijfswagen het nagenoeg exclusieve voorrecht van directieleden. Maar bij het begin van de jaren tachtig ging het de bedrijven voor de wind en werd het moeilijker om kaderleden aan het bedrijf te binden. De minste carrièrekans, een wat betere verloning, en ze stapten over naar een andere werkgever.

De zoektocht naar manieren om kaderleden binnen de eigen gelederen te houden, liep langs extralegale pensioenregelingen, bonussen, aandelenopties, Creatieve manieren om een deel van het loon uit de handen van de fiscus te houden. In dat klimaat begon de bedrijfswagen aan zijn opmars.

Zolang bedrijfswagens beperkt bleven tot de directie werden ze doorgaans aangekocht. Maar naarmate het aantal auto's toenam, werd het beheer ervan te belastend voor de meeste bedrijven. Ze hadden hun middelen nodig om te groeien, en dus werd het beheer van het groeiende wagenpark uit handen gegeven. De autoleasing begon succes te kennen.

De meeste bedrijven kozen voor operationele leasing. Ze betalen een vast bedrag per maand en per wagen. Daarin zitten zowel de financiering als het onderhoud van de auto, eventuele herstellingen, een aantal sets nieuwe banden, een verzekering eigen kosten (of omnium), alle mogelijke belastingen,... Je rijdt zonder zorgen, maar het kost je een noot. Operationele leasing is daarom enkel interessant voor bedrijven, want die kunnen de btw recupereren.

De gebruikers van een bedrijfswagen worden aangetrokken door het ,,zorgeloze'' van de formule. Heb je een ongeval? Je bent omnium verzekerd en de vervangwagen staat enkele uren later klaar. Een ernstig defect? Geen extra kosten.

Daarnaast bestaat er ook financiële leasing , een formule die steeds meer particulieren aantrekt. De leasingmaatschappij koopt de auto aan en stelt hem tegen een maandelijkse vergoeding ter beschikking. Verzekering, belastingen, onderhoud en eventuele herstellingen zijn voor rekening van de ,,huurder''.

Op de eindvervaldag van zo'n contract heeft de klant een aankoopoptie. Hij kan de auto overnemen door de vooraf vastgestelde restwaarde te betalen. Maar er is geen enkele verplichting. Je houdt er best rekening mee dat de auto al die tijd op naam van de leasingmaatschappij heeft gestaan. Bij overname moet dus 21 procent btw worden betaald en belasting op de inverkeerstelling.

(lc)