AMSTERDAM (bloomberg, eigen berichtgeving) - De Nederlandse warenhuisketen Vroom & Dreesman (V&D), geleid door de Belg Dirk Goeminne, hoopt dit jaar opnieuw uit de rode cijfers te kruipen. Daarom wordt verder in de kosten gesneden en het winkelconcept aangepast.

V&D boekte het afgelopen boekjaar een operationeel verlies van 39 miljoen euro op een omzet van 807 miljoen euro. De omzet viel kwartaal na kwartaal terug omdat de kooplustigen steeds meer andere winkelketens bezochten. Maar dit jaar moet opnieuw winst gemaakt worden, maakt Goeminne zich sterk.

De topman hoopt in eerste instantie de vruchten te plukken van de besparingsmaatregelen die midden vorig jaar gestart werden. Dankzij die maatregelen spaart de winkelketen nu wekelijks bijna een miljoen euro uit. Tegenover vorig jaar telt de keten nu 2.700 personeelsleden minder. Bovendien werd een aantal grote projecten in de koelkast gestopt.

Tegelijkertijd hoopt Goeminne met een nieuw winkelconcept de komende jaren het rendement op te drijven. Hij wil zich meer concentreren op actuelere producten, de omloopsnelheid van de goederen verhogen en zich concentreren op productgroepen waarin de keten nu al een groot marktaandeel heeft. ,,Het doel is niet om meer omzet te maken, maar om de marges te verhogen.''

Hij vindt ook dat de keten nu nog te veel steunt op één pijler, met name de succesvolle horeca- en foodformules La Place en Le Marché. In het nieuwe concept zullen naast horeca en food twee nieuwe pijlers worden gebouwd: seizoenen, waarbij continu zal ingespeeld worden op de actualiteit en digital world, met aandacht voor de wereld van innovatie en interactie.

Rond moederbedrijf Vendex blijft het voorlopig rustig. De groep kondigde begin deze maand nog aan dat er met kandidaat-kopers wordt gesproken over een mogelijk openbaar bod.

(cv)