-  AXA. Schadetak verhoogt operationeel resultaat.
-  HVB. Aandeelhouders moeten vers geld ophoesten.
-  MICROSOFT. Op de korrel genomen in Japan.
-  NESTLÉ. Wisselkoersen wegen op resultaat.
-  NS. Winst stijgt met 72 procent.

AXA. Schadetak verhoogt operationeel resultaat.

Goede prestaties van de schadetak hebben het operationeel resultaat van de Franse verzekeringsgroep Axa met 21 procent doen stijgen. Het kwam uit op 2,04 miljard euro, wat hoger was dan de analisten hadden geschat. Zonder wisselkoerseffecten zou de stijging 30 procent hebben bedragen. Netto steeg de winst over 2003 met 6 procent tot 1,01 miljard euro, ondanks gerealiseerde minwaarden ten bedrage van 1,05 miljard euro. Wel waren er buitengewone baten van 148 miljoen euro. De tak levensverzekeringen van Axa zag zijn winstbijdrage met 20 procent dalen tot 1,30 miljard euro. De daling heeft te maken met de lage interestvoeten en wisselkoerseffecten.

(reuters)

HVB. Aandeelhouders moeten vers geld ophoesten.

De Duitse bank HVB wil drie miljard euro aan vers geld ophalen nadat afschrijvingen vorig jaar tot een verlies van 2,6 miljard euro hebben geleid. Het is het grootste verliescijfer dat de bank ooit heeft moeten bekendmaken. HVB kondigde alvast aan dat zijn strategische partner Münchner Rück niet zal deelnamen aan de kapitaalverhoging. Het is dus de bedoeling dat de andere aandeelhouders het geld ophoesten. Zij kunnen twee nieuwe aandelen kopen voor elke vijf aandelen in hun bezit.

(reuters)

MICROSOFT. Op de korrel genomen in Japan.

De Japanse concurrentiewaakhond heeft een onderzoek ingesteld naar de praktijken van Microsoft. De softwarereus wordt ervan verdacht de concurrentieregels te hebben overtreden. Microsoft is voor dergelijke feiten al veroordeel in de Verenigde Staten en ligt ook onder vuur bij de Europese Commissie. De Japanners storen zich aan de oneerlijke voorwaarden die Microsoft zou opleggen aan computermakers die hun machines met Windows XP willen uitrusten.

(reuters)

NESTLÉ. Wisselkoersen wegen op resultaat.

De Zwitserse voedingsgroep Nestlé heeft vorig jaar 6,21 miljard frank (3,73 miljard euro) winst gemaakt, 18 procent minder dan het jaar ervoor. Helemaal eerlijk is de vergelijking niet, want in 2002 verdiende Nestlé extra veel met de verkoop van zijn filiaal Alcon. De omzet van Nestlé steeg met 5,1 procent. Dat had deels te maken met de warme zomer, die de vraag naar gebotteld water en ijs van Nestlé-dochter Haägen-Dasz heeft doen stijgen. Dit jaar wil Nestlé de nadruk leggen op een margeverbetering door het valoriseren van zijn merken, en minder op het stimuleren van de verkochte volumes.

(reuters)

NS. Winst stijgt met 72 procent.

De NS, de Nederlandse tegenhanger van de NMBS, heeft vorig jaar 72 procent meer winst geboekt. Het ging om 81 miljoen euro. De omzet van het staatsbedrijf steeg met 2,9 procent tot 2,73 miljard euro. Er was wel een eenmalige meevaller van 25 miljoen euro door de verkoop van een bedrijfsonderdeel. Er werden vorig jaar wel minder passagiers vervoerd. Gemeten in passagierskilometers daalde de vervoersvraag met 3,5 procent. De internationale treinverbindingen leden onder de concurrentie met de lagekostenluchtvaartmaatschappijen.

(bloomberg)