Lutin Plop blaast pretpark Coo nieuw leven in
Een nieuwe attractie in Plopsa Coo: zandsculpturen van Studio 100-figuren.
Het jarenlang verwaarloosde pretpark van Coo wordt door Studio 100 getransformeerd tot een Waals verlengstuk van Plopsaland. Le Lutin Plop blaast het park nieuw leven in.

OP weg naar de watervallen van Coo is het voorzichtig manoeuvreren. Eén weghelft wordt versperd door een kraanwagen. Werklui zijn het grote uithangbord van het pretpark aan het vervangen. Sinds kort heet het park niet langer Télécoo, maar Plopsa Coo. Het is sinds eind vorig jaar eigendom van amusementsbedrijf Studio 100, en dat is eraan te merken.

In snel tempo wordt het park, tot vorig jaar een sjofele en oubollige bedoening, aangepast aan de Plopsa-normen. Het moet qua uitstraling, imago en kwaliteit op dezelfde hoogte komen als Plopsaland in De Panne en Plopsa Indoor in Hasselt. Algemeen directeur Steve Van den Kerkhof van de Plopsa-parken heeft er zijn handen vol mee. Bijna alles moest anders, vertelt hij. Op het terras wijst hij om zich heen. ,,Hier stonden stoelen van Coca-Cola en Ice Tea door elkaar, met parasols van Fristi erbij. Hebben we allemaal vervangen. Een detail, maar de klanten stellen net en degelijk terrasmeubilair op prijs.''

Zo zijn er duizend-en-een dingen verbeterd. De lokale handelaars die op de brug over de rivier prullaria (,,tot en met pornofilms'') verkochten, moesten weg. Alle bordjes bij de attracties hebben een uniforme look gekregen. Er zijn nieuwe zitbanken en prullenbakken gekomen. De achtbaan, die in verveloze staat verkeerde en dus een onveilige indruk maakte, werd volledig herschilderd. Een pannenkoekenhuis werd noodgedwongen gesloten wegens onhygiënische toestanden in de keuken. De bijna antieke autoscooters gingen naar de schroothoop. De prijzen in het restaurant werden gelijkgetrokken met de overige Plopsa-parken, wat in een verlaging met 15 procent resulteerde. Om het aanbod te vergroten werden vier kermisattracties gehuurd en een zandsculpturententoonstelling uit de grond gestampt. Dat laatste met, hoe kan het anders, in zand vereeuwigde Studio 100-figuren als Kabouter Plop, Gert & Samson en K3.

Dat laatste is belangrijk. Want Plopsa Coo is een themapark waar de Studio 100-figuren centraal moeten komen te staan. In Wallonië zijn die figuren tot nu toe relatief onbekend. Er zijn dagelijkse uitzendingen van Le Lutin Plop en Bumba, maar de rest van het brede gamma aan figuren is nog niet te zien op de Waalse schermen. Toch staat de winkel in Plopsa Coo al vol met merchandising van K3, Wizzy & Woppy, Big & Betsy e tutti quanti . ,,Zeventig procent van de bezoekers hier in Coo zijn Vlamingen en Nederlanders'', zeg Van den Kerkhof. Vandaar. Toch is voor het welslagen van het park belangrijk dat Studio 100 een grotere aanwezigheid krijgt op de Franstalige zenders. ,,We willen een dagelijks Studio 100-blok, net als in Nederland en Vlaanderen. We hopen dat volgend jaar rond te hebben'', zegt hij. Zo'n programma moet mee helpen op het bezoekersaantal in Coo op te stuwen van 150.000 vorig jaar naar 500.000 over vijf jaar.

Plopsa Coo heeft niet te klagen over gratis reclame in de Waalse pers. Van den Kerkhof: ,,Er is nog geen week voorbij gegaan waarin ik geen journalisten heb ontvangen. We zijn al meermaals op televisie gekomen en hebben al in alle kranten gestaan''. De effecten blijven niet uit. Het bezoekersaantal voor dit jaar was begroot op 180.000, maar zal waarschijnlijk uitkomen op 200.000 à 250.000. De omzet zal zo'n 5 miljoen bedragen. De rendementsdoelstelling van 10 procent (winst voor belastingen) moet binnen drie jaar haalbaar zijn. Studio 100 heeft het park weliswaar voor een zacht prijsje van zo'n 6 miljoen euro kunnen kopen (ter vergelijking: de twee nieuwe attracties in De Panne kosten evenveel), maar de komende vijf jaar moet er nog 8 à 10 miljoen euro worden geïnvesteerd. Van dat bedrag is tot nu toe 750.000 euro uitgegeven aan het opkuisen en veiliger maken van het park. Maar het grote werk komt nog. Volgend jaar moet er in Coo net zo'n Spring Flyer komen als nu in De Panne staat. Mogelijk worden sommige gehuurde kermisattracties definitief aangeschaft. Ook het concept van het wildpark wordt aangepast. Avontuurlijker en educatiever.

Voor het personeel van Plopsa Coo - in het hoogseizoen 135 man, inclusief jobstudenten - is de komst van Studio 100 een geschenk uit de hemel. Er was al jarenlang niet meer geïnvesteerd in het park. Niet in de infrastructuur, maar ook niet in het personeel. ,,Aan het begin van het seizoen organiseerden we een barbecue voor iedereen. Het was hun eerste personeelsfeestje in tien jaar'', zegt Van den Kerkhof.

www.plopsacoo.be