BRUSSEL (belga, eigen berichtgeving) - De ombudsdienst van de verzekeringen incasseerde afgelopen jaar 2.219 klachten, een stijging met 6 procent. In 2002 werd een kwart meer klachten opgetekend dan in 2001.

Twee jaar geleden, zegt Josette Van Elderen die de ombudsdienst leidt, waren de verzekeraars volop bezig met de sanering van hun portefeuilles. Vooral de autoverzekeringen werden zwaar aangepakt.

In november vorig jaar werd het tarferingsbureau opgericht, en dat zou een flink deel van de problemen moeten opvangen, verwacht Van Elderen. ,,Het effect daarvan moet dit jaar voelbaar worden.''

Met 727 klachten spant de ,,tak'' motorrijtuigen nog duidelijk de kroon, hoewel dat een daling met 17 procent is tegenover het jaar voordien.

Bij de rechtsbijstandverzekeringen is het aantal klachten met 20 procent gestegen tot 337 dossiers. Daarna komen de brandverzekeringen met 328 klachten (+12 procent), gevolgd door de levensverzekeringen met 266 klachten (+11 procent).

Het aantal klachten over verzekeringen in de gezondheidszorg liep op tot 171, een toename met 30 procent. Met 68 klachten komt de verzekering tegen arbeidsongevallen nauwelijks in de statistieken, maar het is wel een stijging met 36 procent tegenover het jaar voordien.

Vaak, zegt Van Elderen, zijn er specifieke verklaringen. Zo was er in de gezondheidszorg een premie-aanpassing, goedgekeurd door Economische Zaken en dus perfect legaal. Maar ze veroorzaakte wel heel wat ongenoegen bij de klanten. Bij de levensverzekeringen bleken heel wat klanten dan weer ,,misleid'' of slecht geadviseerd te zijn over het gewaarborgde rendement van hun verzekering.

Algemeen klaagt de verzekerde steeds vaker over de tarieven of de acceptatievoorwaarden in zijn contract. Schade wordt dan weer duidelijk sneller vergoed, maar het aantal klachten over het uitgekeerde bedrag neemt dan weer toe.

(lc)

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig