Na de recente overname door de Spaanse groep Parques Reunidos wil Bobbejaanlaand doorgroeien naar 1 miljoen bezoekers. ,,We mikken veeleer op een gestage groei in de breedte'', zegt directeur Rudi Rasschaert.

,,DIT wordt een overgangsjaar'', meent de nieuwe sterke man van Bobbejaanland. De nieuwe Spaanse eigenaars van Bobbejaanland prediken geen revolutie. ,,Ze hebben een lokale deskundige gezocht die voortbouwt op de familietraditie en de filosofie van dit park. Het beste bewijs daarvan is dat we de naam van het park behouden - het tegendeel zou een commerciële catastrofe geweest zijn - en dat verschillende familieleden voor ons blijven werken.'' Ook Bobbejaan Schoepen en andere medestichters kunnen een rol blijven spelen als zij dat wensen. Voor de 80 vaste en 320 seizoensmedewerkers wijzigt er niets.

Dat betekent echter niet dat men geen werk wil maken van een verdere optimalisering van het potentieel, want het is wel degelijk de ambitie om te groeien. Zo is een nieuw organogram uitgetekend, dat onder meer een professionalisering van de verkoopafdeling beoogt, om op een meer proactieve manier voor het park te werven bij autocaruitbaters, groepen, bedrijven en reisbureaus. Bovendien wil men de rendabiliteit van het park verhogen door meer inkomsten te genereren in het park zelf (via catering en merchandising) en door meer evenementgerichte activiteiten voor bedrijven. Dit alles moet ertoe leiden dat de winst met 4 à 6 procent kan toenemen.

Vorig jaar noteerde Bobbejaanland 880.000 bezoekers. Rasschaert is ervan overtuigd dat het park kan doorgroeien naar 1.miljoen bezoekers. ,,Dat moet op termijn haalbaar zijn. Maar we willen helemaal niet dat mensen langer moeten wachten aan attracties om ze zo twee dagen hier te houden. Dit is een park voor een dag en dat willen we zo houden.'' Vandaar ook dat niet meteen gedacht wordt aan het bouwen van hotels of het openen van het park tijdens de winterperiode.

Bobbejaanland denkt daarentegen wel al aan een nieuwe attractie volgend jaar. Dit jaar zijn er met de Typhoon, Sledge Hammer en Roller Coaster junior al drie nieuwe attracties bijgekomen - een investering van zo'n 12 miljoen euro waartoe nog is beslist door de oude eigenaars. ,,Je kan daar niet omheen: mensen willen voortdurend nieuwe, sensationele attracties. Maar dat vergt zulke zware investeringen (tegenover een relatief klein rendement) dat het zwaar om dragen is voor een familiaal bedrijf. Vandaar uiteindelijk ook de beslissing om te verkopen aan Parques Reunidos'', zegt Rasschaert.

De Spaanse groep is marktleider in Spanje op de markt van pret- en dierenparken. Ze hebben nu 16 parken onder hun hoede, goed voor bijna 7,5 miljoen bezoekers. Bobbejaanland was de eerste buitenlandse acquisitie. De toppers in de Parques-portefeuille zijn het nieuwe aquarium in Madrid en in Valencia. Hoofdaandeelhouder van Parques Reunidos is Gestion de Parques de Ocio, dat op zijn beurt wordt gecontroleerd door Amerikaanse durfkapitalisten.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig