Postmannen maken plannen
De Post presteerde het afgelopen jaar beter dan was opgelegd door de voogdijoverheid. Foto: © An Nelissen
BRUSSEL - ,,Dit jaar moet de klant het verschil echt beginnen voelen'', zei Thijs gisteren. De bestelling van brieven én kranten moet niet alleen beter, maar Thijs wil ook het verkoopnet flink moderniseren. De Post gaat dit jaar ook op zoek naar een partner om haar bij te staan bij al haar plannen.

Het verkoopnet van De Post is zwaar verlieslatend. Volgens Thijs zijn slechts 300 van de meer dan 1.300 postkantoren winstgevend. De Post verliest op haar verkoopnet jaarlijks zo'n 200 miljoen euro. Dat verlies wil Thijs ombuigen en daarvoor is een zware reorganisatie van het netwerk nodig.

De post experimenteert sinds eind vorig jaar in de regio's Mechelen en Namen met alternatieve verkooppunten zoals warenhuizen en krantenwinkels. De resultaten van dat experiment zijn pas in april bekend, maar Thijs spreekt nu al van een groot succes. Hij wil echter nog niet vooruitlopen op de gevolgen voor het huidige kantorennet, maar het lijdt weinig twijfel dat een aantal kleinere onrendabele kantoren zal worden gesloten. Al wou Thijs het gisteren niet met zoveel woorden zeggen, in november vorig jaar (DS 19 november) zei hij al op een symposium dat De Post te veel kantoren telt.

De Post verkoopt ook al langere tijd postzegels in duizend alternatieve verkooppunten. Thijs wil dat aantal tegen het einde van het jaar verdubbelen. Hij wil ook het aanbod financiële producten in de postkantoren uitbreiden met onder meer hypotheekleningen.

Heel wat postkantoren nodigen nog altijd niet uit tot een bezoek, maar ook dit jaar staat een facelift van de gebouwen nog niet op het programma. ,,We moeten eerst werk maken van de veiligheid van de gebouwen'', aldus Thijs. De Post trekt dit jaar ruim 10 miljoen euro uit om de nodige veiligheidswerken uit te voeren.

De Post wil ook dit jaar meer kranten voor halfacht 's morgens in de bus. De Post heeft met de overheid en de uitgevers een akkoord om 82 procent van de krant voor dat uur te bestellen en ze haalt dat engagement. Maar Thijs wil 100 procent van de kranten voor dat uur in de bus. Dat betekent echter een aparte krantenronde, extra personeel en een kostprijs van meer dan 10 miljoen euro. Hij vraagt dat zowel de overheid als de uitgevers ook een deel van die kostprijs betalen.

De partner die De Post dit jaar in huis haalt, zal de verdere toekomst van het bedrijf sterk tekenen. Het moet volgens Thijs om een operationele partner gaan die voldoende knowhow aanbrengt en De Post een solidere financiële basis kan bieden.

Op de langere termijn wil De Post haar bestaande positie op de Belgische markt consolideren en voldoende winst maken om aan haar kapitaalbehoeften te voldoen. In het strategisch plan dat loopt tot 2009 staat ook te lezen dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen bij het bedrijf. ,,Als een mogelijke partner het daar niet mee eens is, zeggen we in principe neen'', aldus Thijs.

De Post start dit jaar ook met de bouw van haar vier nieuwe sorteercentra. Die worden in principe opgeleverd einde 2006, waarna alle brieven de dag na de verzending in de bus zouden moeten vallen.

Ook dit jaar zal Thijs veel tijd met de postbonden doorbrengen. De bonden dienden eind vorige week (DS 24 januari) hun eisenbundel in voor de nieuwe cao. Ze eisen onder meer een hoger loon. ,,De bonden weten dat we niet rijk zijn'', reageerde Thijs.