BRUSSEL - Het onafhankelijke Belgische reclamebureau LG&F heeft twee gouden Eurobest Awards gewonnen, volgens het bureau de hoogste Europese reclameonderscheiding.

In de categorie tv/film haalde het bureau goud met de campagne voor Freestyle, een jongerenproduct van de gsm-operator Proximus, met onder meer de ,,sjaal-spot''. In de categorie print werd LG&F bekroond voor een campagne voor de tweedehandsboekenhandels Pêle-Mêle.

Voor Freestyle bedacht LG&F een spotje waarin een jongeman met zijn sjaal vastgeraakt tussen de deuren van een (Duitse) bestelwagen. Terwijl de bestelwagen in volle vaart door de stad rijdt, neemt hij rustig de tijd om op zijn dooie gemak via zijn gsm uit te leggen hoe hij daar terecht is gekomen. In een ander spotje blijkt een jongeman in een berenkooi in de dierentuin beland te zijn. Terwijl de beren aan zijn arm knabbelen, neemt ook hij alle tijd om zijn verhaal telefonisch uit de doeken te doen. Boodschap van de twee spotjes: ,,Neem gerust de tijd om het te zeggen.''

De filmpjes werden gerealiseerd door het eveneens Belgische productiehuis Czar, met regisseur Lionel Goldstein, dat eerder al een hele rist internationale prijzen binnenhaalde met zijn spotjes.

De bekroonde printadvertenties van LG&F voor Pêle-Mêle tonen een beduimeld tweedehandsboek - een taaie klassieker als Ulysses van James Joyce of Also sprach Zarathustra van Nietzsche - met daaronder als boodschap: ,,Boeken die eruitzien alsof je ze gelezen hebt.''

(kdr)