VILVOORDE - De Belgische kledingmarkt is vorig jaar voor het eerst in 3 jaar gekrompen. Volgens het marktonderzoeksbureau GfK gaven de Belgen vorig jaar 1,1 procent minder aan kleren uit dan het jaar ervoor.

De marktkrimp heeft met verschillende factoren te maken. Ten eerste is er een verschuiving in het uitgavenpatroon waar te nemen: kleren nemen een steeds minder grote hap uit het budget. Terwijl in de jaren '80 nog 8 procent van de gezinsbegroting naar kleren ging, kalfde dat in de jaren '90 gestaag af naar 4,7 procent in 2000. In 2008 zou het percentage verder gedaald zijn tot 4,0.

Daarnaast speelde ook de warme zomer de kledingverkopers parten. De hoge tempeaturen zetten het publiek niet aan tot winkelen. Vooral de nazomer was warm, zodat de herfstcollectie grotendeels in de rekken bleef hangen. Bovendien was de winter relatief zacht.

De omvang van de Belgische kledingmarkt bedroeg vorig jaar 4,9 miljard euro. Een jaar eerder was dat 5,0 miljard euro, en het jaar dáárvoor 4,8 miljard euro. In de afgelopen vier jaar hebben de kledingverkopers slechts éénmaal meer kunnen verkopen dan in 1999, en dan ging het nog om een cijfer dat slechts marginaal hoger lag.

C&A was vorig jaar niet de enige keten die de dalende markt kon weerstaan. H&M rapporteerde in ons land een omzetgroei van 12 procent tot 223 miljoen euro. Macintosh meldde voor zijn dochter Superconfex een stabilisering van de omzet. Mogelijk zijn vooral de zelfstandigen het slachtoffer van de marktkrimp. Zij zijn goed voor ongeveer 30 procent van de totale verkoop. Ook hypermarkten als Carrefour en Cora verkopen in ons land veel kleding.

(rmg)