De Europese Commissie heeft grote twijfels over de Vlaamse steun aan Opel-Antwerpen.

De Europese Commissie heeft beslist een ,,grondig onderzoek'' te voeren naar de wettelijkheid van 5,33 miljoen euro Vlaamse steun aan GM-Antwerpen. Daar wordt de Opel Astra geassembleerd. Er zijn twijfels of die steun effectief aan vorming en bijscholing besteed wordt. De Commissie vermoedt dat het om een gewone subsidie gaat van de normale bedrijfsactiviteiten.

Het gaat nog niet om een definitief oordeel. Vlaanderen en het bedrijf moeten de vermoedens van de Commissie nu weerleggen.

De steun werd in december toegekend en aan de Europese Commissie aangemeld, zoals dat hoort. De 5,33 miljoen euro is de Vlaamse inbreng in een vormingsprogramma van 19,95 miljoen euro. Dat maakt deel uit van een investeringspakket van 127 miljoen euro voor de periode 2005-2007, bedoeld om een nieuwe versie van de Astra te assembleren.

De Commissie is in principe niet tegen dergelijke steun gekant. Maar ze vindt dat het hier gaat om normale vormingsactiviteiten in het kader van een investering.

Steun kan volgens de Commissie alleen wanneer de vorming bedoeld is om vormingsactiviteiten te organiseren die bijkomende activiteiten met zich meebrengen en die dus verder gaan dan de noodzakelijke bijscholing van werknemers in het kader van investeringsprogramma's.

Het is niet de eerste keer dat de Commissie Vlaanderen om die reden op de vingers tikt voor steun aan de auto-assemblage. Eerder is gelijkaardige steun aan Ford Genk al onderzocht door de Europese Commissie.

Opel heeft in Antwerpen momenteel 5.400 werknemers in dienst.

(bb)