BRUSSEL De voedingsgroep Ter Beke heeft afgelopen jaar haar nettowinst verhoogd van 3,5 miljoen euro tot 4,2 miljoen. De netto cashflow steeg slechts met 2,8 procent. Luc De Bruyckere, voorzitter van Ter Beke, is tevreden met de resultaten.

De resultaten van Ter Beke bevestigen het herstel bij de groep die vroeger regelmatig met tegenslagen zoals varkenskoorts en dioxinebesmetting te maken had. De jongste jaren is Ter Beke uitgegroeid tot een belangrijke aanbieder van koelverse pastagerechten via het merk Come a Casa, en sinds 1 juli vorig jaar het Franse merk DiPasto.

Ter Beke verhoogt zijn nettodividend met 17% tot 1,35 euro bij een nettoresultaat per aandeel van 4,62 euro (+19%). De groep verhoogde haar omzet met 7,1% tot bijna 199 miljoen euro. Een derde van de omzetgroei is te danken aan DiPasto, dat sinds 1 juli in de boeken is verwerkt.

In de lasagnemarkt hanteert Ter Beke een Europese strategie terwijl het vleeswarenaanbod in essentie beperkt is tot de Benelux-markt. Afgelopen jaar tekende Ter Beke een investeringsplan uit van 12 miljoen euro waarvan al ruim de helft is uitgevoerd. In Wanze (Huy) kwam er een nieuwe lasagnelijn waardoor de productiecapaciteit verdubbeld werd.

De nettowinst steeg van 3,5 miljoen euro tot 4,2 miljoen euro. Over het geschil met de belastingadministratie is nog steeds niets bekend. De fiscus eist potentieel 7,7 miljoen euro van Ter Beke in verband met de Luxemburgse herverzekeringsdochter maar de groep betwist dat het om fictieve verrichtingen gaat.

(pdd)