In de loop van het gesprek geeft professor Van Den Bulcke enkele voorbeelden van de manier waarop China de wereld verovert. Ze hebben vooral betrekking op de Verenigde Staten, dat zijn economische relaties met China al verder ontwikkeld heeft dan Europa. Dat heeft geleid tot een groot handelsoverschot van China in de handel met de Verenigde Staten, een overschot dat soms voor politiek gemor zorgt.

,,De VS maken veel spel van een revaluatie van de renminbi (de Chinese munt, red.) tegenover de dollar, omdat de Chinese import in de VS dan duurder zou worden. Maar een revaluatie zou niet veel uithalen. Ook de eigen Amerikaanse bedrijven profiteren van de goedkope renminbi via hun vestigingen in China.''

,,De Chinese minister van Handel heeft onlangs nog gezegd dat er helemaal geen onevenwicht zou zijn op de handelsbalans tussen China en de VS, als men uit de export dat deel zou halen dat Amerikaanse bedrijven zelf uitvoeren van China naar de VS'', voegt Haiyan Zhang eraan toe.

Confectie

Van 1988 tot 1999 hebben de Chinezen hun marktaandeel op de Amerikaanse confectiemarkt verdubbeld. In 2000 werden er een aantal quota afgeschaft. Daardoor steeg het marktaandeel van China voor deze producten, in de periode 2000-2003, pijlsnel van 9 tot 45 procent.

Volgens ramingen zouden de Chinezen in 2006 zelfs 70 procent van de Amerikaanse confectiemarkt in handen hebben.

Meubelen

Tussen 1996 en 2002 werd in de VS een verzesvoudiging van de import van meubelen uit China opgetekend, met prijzen die tot 60 procent lager lagen. Van Den Bulcke: ,,Sommige Amerikaanse bedrijfsleiders uit de sector zegden: 'Als iemand ons vijf jaar geleden gezegd had dat de Chinezen de markt zouden overnemen, zouden we hem weggelachen hebben.' De meubelsector illustreert dat de Chinezen ook op logistiek vlak sterk staan. Ze kunnen nu zelfs al meubelen leveren die aangepast zijn aan de wensen van de consument, zogenaamde customised meubelen. Dat gaat ook in andere sectoren meer en meer gebeuren.''

Wal-Mart

Wal-Mart, Amerika's en 's werelds grootste winkelgroep, neemt op zijn eentje 10 procent van de Chinese invoer in de VS voor zijn rekening. Het importeert daarmee meer uit China dan landen zoals Canada of Duitsland.

Van Den Bulcke: ,,Toen Wal-Mart enkele tijd geleden een campagne lanceerde onder de slogan ' buy American ', kreeg het heel wat tegenwind omdat het in feite zoveel Chinese producten verkoopt. De actievoerders dreigden zelfs met een boycot indien daar geen verandering in zou komen. Wal-Mart stelde voor om Chinese producten te vervangen door Amerikaanse, indien de Chinese niet meer dan 5 procent goedkoper waren. Ze hebben heel weinig producten moeten vervangen''